Större vägarbeten som asfaltering kräver ofta att en väg behöver stängas av helt, och att trafiken ledas om.
Men i Schweiz används en lösning som gör att vägarbetet kan genomföras utan att vägen behöver stängas av.
Genom att använda en tillfällig bro med en ramp som trafiken kör upp på kan vägarbetet samtidigt genomföras under bron. Filmen nedan visar hur arbetet med en omasfaltering går till på motorvägen A1 i riktning mot Zürich.
Enligt myndigheten blir säkerheten för vägarbetarna bättre eftersom de inte riskerar att bli påkörda av passerande bilister, och arbetena kan utföras dagtid.
Men trots detta möttes bron av intensiv kritik när den började användas för två år sedan. Då uppstod långa köer och långtradare hade svårt med den kraftiga lutningen på rampen. Lokala medier kallade det hela för ett ”köfiasko”.
Sedan dess har bron optimerats för att få ett bättre trafikflöde. Maxhastigheten för passerande bilister är nu 60 km/tim och lutningen på rampen har minskats för att även bilar med låg markfrigång ska kunna passera.
Kritiker menar att bron ändå orsakar köer eftersom bilisterna behöver bromsa in. Men vägen behöver alltså inte stängas av helt.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 2024-05-15 20:01 Masterplanner skrev: …
- 2024-05-09 22:55 "Kritiker menar att bron…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.