"Är det möjligt att komplettera med en vägbula?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag läste notisen "4 av 10 saktar inte ner" i Vi Bilägare. Vid varje vägarbete brukar det finnas en lastbil med ”dämpare” på bakre delen. Min undran är om det är möjligt att komplettera med ett utfällbart gupp, typ "vägbula”?
Göran Larsson 855556
Svar:
”Trafikanter behöver få rätt stöd för att minimera risken att de begår omedvetna felhandlingar som kan leda till olyckor. Arbetsplatser behöver utformas på ett sätt som både upplyser trafikanter om vad som gäller och som begränsar möjligheterna att begå exempelvis hastighetsöverträdelser. Förutom gupp så kan man även vidta andra åtgärder, till exempel chikaner eller avsmalningar. Vald hastighet ska harmonisera med vägens utformning.
I 1 kap. 3 § vägmärkesförordningen (2007:90) kan man bland annat läsa följande: Vägmärken och andra anordningar skall tillsammans med väg- och gatuutformningen och dess anpassning till väg- och gaturum ge trafikanten vägledning, styrning och information för en effektiv och säker trafik. Vägmärken och andra anordningar skall vara utformade och placerade samt i sådant skick att de kan upptäckas i tid och förstås av de trafikanter som de är avsedda för. Då kommer antar jag följdfrågan, vem fixar/ansvarar för det? Jo, det framgår av samma förordning, men i 6 § står det bland annat att det är kommunen (på det vi normalt kallar gator) och den statliga väghållningsmyndigheten (Trafikverkets regioner, på allmänna vägar). För att trafikanter ska ges möjlighet att visa hänsyn när de passerar arbeten är det viktigt att dessa platser märks ut ordentligt, enhetligt och på ett sätt som är anpassat till förhållandena på platsen. Om trafikanterna ges tillräcklig vägledning minskar risken för att de ska begå omedvetna felhandlingar och orsaka olyckor. Inte minst är det av central betydelse att hastighetsbegränsningarna vid vägarbetsplatsen är anpassade utifrån det arbete som utförs och hur utsatta för trafiken de som arbetar är.”
Lars Hammar, Transportstyrelsen
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag läste notisen "4 av 10 saktar inte ner" i Vi Bilägare. Vid varje vägarbete brukar det finnas en lastbil med ”dämpare” på bakre delen. Min undran är om det är möjligt att komplettera med ett utfällbart gupp, typ "vägbula”?
Göran Larsson 855556
Svar:
”Trafikanter behöver få rätt stöd för att minimera risken att de begår omedvetna felhandlingar som kan leda till olyckor. Arbetsplatser behöver utformas på ett sätt som både upplyser trafikanter om vad som gäller och som begränsar möjligheterna att begå exempelvis hastighetsöverträdelser. Förutom gupp så kan man även vidta andra åtgärder, till exempel chikaner eller avsmalningar. Vald hastighet ska harmonisera med vägens utformning.
I 1 kap. 3 § vägmärkesförordningen (2007:90) kan man bland annat läsa följande: Vägmärken och andra anordningar skall tillsammans med väg- och gatuutformningen och dess anpassning till väg- och gaturum ge trafikanten vägledning, styrning och information för en effektiv och säker trafik. Vägmärken och andra anordningar skall vara utformade och placerade samt i sådant skick att de kan upptäckas i tid och förstås av de trafikanter som de är avsedda för. Då kommer antar jag följdfrågan, vem fixar/ansvarar för det? Jo, det framgår av samma förordning, men i 6 § står det bland annat att det är kommunen (på det vi normalt kallar gator) och den statliga väghållningsmyndigheten (Trafikverkets regioner, på allmänna vägar). För att trafikanter ska ges möjlighet att visa hänsyn när de passerar arbeten är det viktigt att dessa platser märks ut ordentligt, enhetligt och på ett sätt som är anpassat till förhållandena på platsen. Om trafikanterna ges tillräcklig vägledning minskar risken för att de ska begå omedvetna felhandlingar och orsaka olyckor. Inte minst är det av central betydelse att hastighetsbegränsningarna vid vägarbetsplatsen är anpassade utifrån det arbete som utförs och hur utsatta för trafiken de som arbetar är.”
Lars Hammar, Transportstyrelsen
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
De har ju sånna "plankor" i plast/gummi att lägga ut. Sett att de gjort det i stan iallafall. Kanske är lite lurigare ute på landsvägs- eller motorvägsbyggen etc där det ibland är typ 50 förbi, eller nåt ställe där flödet är viktigt. Men annars kan man väl säga att det redan används.
Klar man håller hastigheten vid vägarbete MEN vissa bulor o pallkragar är ju åt H..vete är de 30km ska man kunna köra över de i 30km inte 5km vissa vägbulor kan man köra över i 70km de vet man inte fören man passerat
Jag menar alla vägbulor o hinder ska va anpassade till de skyltade hastigheten som de är nu saktar man ner till 3-4 km för man vet inte och blir då nästan överkörd av lastbilen som är bakom
Sätt skyltar i tid! 110-70-50-30!! Därefter finns det inga ursäkter!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.