Nästa artikel
Här är VW Up och Golf med elmotor
Nyheter

Här är VW Up och Golf med elmotor

Publicerad 5 september 2013 (uppdaterad 6 september 2013)
Volkswagen satsar på eldrift och nu blir två av den tyska biltillverkarens storsäljare eldrivna: Volkswagen Up och Golf.

Volkswagen premiärvisar e-Up och e-Golf på bilsalongen i Frankfurt nästa vecka. Redan nu finns dock information och bilder på bilarna. Dessutom släpper man en hel hög bilder på e-Up, den av de två bilarna som är närmast lansering.

Enligt Volkswagens egen utsago är de båda bilarna världsledande när det gäller energieffektivitet. Volkswagen e-Up förbrukar 11,7 kilowattimmar el per 100 kilometer, medan den större e-Golf förbrukar 12,7 kilowattimmar. Enligt Volkswagens egna beräkningar kostar det därmed 12 kronor att köra 100 kilometer med e-Up, och 13 kronor med e-Golf.

Bilarna har utvecklats i Tyskland, där 80 procent av förarna kör maximalt 50 kilometer bil om dagen. Där räcker räckvidden på 160 kilometer med e-Up och 190 kilometer med e-Golf mer än väl. Svårare riskerar det att bli i vårat mer glesbefolkade land. Dock kan båda bilarna laddas med snabbladdare som standard, vilket ger upp till 80 procents laddning på en halvtimme.

82 och 100 hästar
Volkswagen e-Up drivs av en elmotor som ger 82 hästkrafter och 210 newtonmeter i vridmoment. Språnget från helt stillastående till 100 kilometer i timmen görs på 12,4 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 130 kilometer i timmen.

Samtidigt drivs e-Golf av en motor som ger 115 hästar och 270 newtonmeter. Bilen går från noll till 100 kilometer i timmen på 10,4 sekunder och når en toppfart på 140 kilometer i timmen.

Volkswagen e-Up kommer till Sverige i november, medan e-Golf landar först nästa sommar.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen e-Up och e-Golf?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-09-05 17:25
PREVIA

"Enligt Volkswagens egna beräkningar kostar det därmed 12 kronor att köra 100 mil med e-Up, och 13 kronor med e-Golf."
Bra jobbat VW bara 12 och 13 öre milen vilket måste vara någon form av rekord bland elbilar så som VW själva skriver. Billig el har i alla fall VW ägarna.
Kanske en mattekurs skulle hjälpa.

#2 • Uppdaterat: 2013-09-05 17:48
Peter E

Det är Vibilägare som skriver fel..100 km ska det vara enligt VW. Inte 100 mil.

#3 • Uppdaterat: 2013-09-05 18:01
PREVIA

Man får hålla med om att VW fått sina elbilar hyggligt energisnåla även utan felräkningen.

#4 • Uppdaterat: 2013-09-05 19:27
Peter E

Ja vi får väl se hur de funkar i 'verkligheten*...

#5 • Uppdaterat: 2013-09-06 07:53
Mistro

Häftigt,...min moppe kostar typ 40 öre milen så här har man varit duktiga! ;)
Spännande att få provköra dessa bilar och få prisbilden.
Sent men bra Vw då de andra nu måste följa efter.
Som jag nu har sagt ett par år så känns Renault med sina elbilar ( som ju ändå aldrig tycks lanseras ) som rätt föråldrade nu.

#6 • Uppdaterat: 2013-09-06 18:22
Havsfidran

Vårat eller Vårt. Vad är problemet? Båda fungerar för mig.

#7 • Uppdaterat: 2013-09-06 19:19
Audi A5 SB

Vårat eller vårt ; båda eller både fungerar för dem, dom eller de. Typ;-)

#8 • Uppdaterat: 2013-09-07 01:13
tedsvensson

Det ryser i kroppen på mig varje gång jag läser "vårat" "eran" "erat".
Det är talspråk och uteslutande (enligt min personliga uppfattning) 08:or som använder det. Det har inget i skrift att göra. Skärpning!
För övrigt så blir jag nyfiken på en el-Golf, undrar dock vad den kommer kosta...

#9 • Uppdaterat: 2013-09-07 02:33
b-line

Men hur har man ordnat med värmen?

#a • Uppdaterat: 2013-09-07 19:12
mcregor (ej verifierad)

Mistro - kan du kanske berätta lite om din elmoppe, erfarenheter, hur långt den gått m m. Om du tycker att det passar bättre i Forumet så skapa en tråd där. Jag har ju kört elcykel ett 60-tal mil de senaste veckorna men utmärkt resultat. Vi kanske kan diskutera eldrivna tvåhjulingar så blir det lite bredare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.