Nästa artikel
Här är Volvomodellerna som stoppades av PG
Nyheter

Här är Volvomodellerna som stoppades av PG

Publicerad Igår 11:34 (uppdaterad Idag 8:28)
PG Gyllenhammar stoppade både Volvo 1800 och ett V8-projekt som hade kunnat lyfta märket till lyxligan.

Artikeln har tillfogats en rättelse. Läs mer längre ned.


Den legendariske Volvochefen PG Gyllenhammar gick bort i november. I senaste avsnittet av tidningen Klassikers podd lyfter Volvoexperten Fredrik Nyblad fram bilmodeller och projekt som stoppades av PG.

Det handlar dels om 1800-modellen och dels om projektet P1560 som skulle bli en större och betydligt lyxigare ersättare till 140-serien. ”För stor, för tung, för dyr”, var PG:s dom över P1560-projektet.

Även en Volvo som gick under internnamnet P172 och som skulle bli en modernare efterträdare till 1800-serien stoppades, men det var innan PG tillträdde som vd.

”P172” skulle bli en efterträdare till Volvos 1800-serie.

I stället lanserades Volvo 240 som inte fick V8 men som däremot blev extremt långlivad.

Fredrik Nyblad vill dock hellre lyfta fram de PG-affärer som blev verklighet, snarare än de som stoppades.

– Jag tycker att det är mer intressant att diskutera de saker han genomförde, om de var bra eller dåliga. Som köpet av Daf och byggandet av fabrikerna i Kalmar och Uddevalla, säger han i Studio Klassiker.

Lyssna på avsnittet här eller i spelaren.

Så lyssnar du
  • Du kan lyssna i spelaren direkt på hemsidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på de tre punkterna till höger om spelaren och välj "Ladda ned". I vissa webbläsare syns inte de tre punkterna, högerklicka då i högerkant på den svarta listen och välj "Spara ljud som" eller "hämta ljud som...).
  • Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.
  • Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!
  • Medverkande i detta avsnitt är Fredrik Nyblad, Claes Johansson och Carl Legelius.

Rättelse 16.00: I en tidigare version av artikeln stod att PG Gyllenhammar stoppade både P172 och P1560, och att båda hade V8. I själva verket hade han inte börjat som vd för Volvo när P172 stoppades, och den hade inte V8 utan Volvomotorn B30.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (2)

  • Idag 9:28 Mac: Du har inte riktigt…
  • Idag 9:26 Det är skitjobbigt att…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.