Bilsalongen i Frankfurt, som officiellt öppnar dörrarna för pressen under tisdagen, blir skådespel för flera världspremiärer från Volkswagen. Utöver Golf R och e-golf, som redan har avslöjats, presenteras Golf Sportsvan i konceptform.
Bilen är i det närmaste klar för serieproduktion och blir en uppföljare till Golf Plus. Golf Sportsvan ska stå klar för lansering på marknaden i mitten av 2014.
Bilen är en blandning av kompaktbil och minivan, med sikte på mer utrymme än i andra versioner av Golf. Modellen är längre än Golf, kortare än Golf Sportscombi och ger mer utrymme i baksätet än sin föregångare, enligt Volkswagen kan en person på 1,90 meter sitta bekvämt.
Delat baksäte
Baksätet är indelat i två sektioner, en med två platser och en enkel plats. De båda delarna kan skjutas 180 millimeter både framåt, bakåt och på längden. Bakluckan rymmer 498 liter last, som kan ökas till 585 liter om man flyttar fram baksätet så långt som möjligt. Tar man bort baksätet och fyller bilen ända upp till taket får man ett lastutrymme på 1 512 liter. Samtidigt har lastkanten sänkts med 13 millimeter, jämfört med föregångaren.
Sex nya motorer erbjuds på den europeiska marknaden, samtliga är utrustade med start/stop-system och uppfyller utsläppskraven i Euro 6. Fyra direktinsprutade bensinmotorer med turbo ger 85, 110, 125 respektive 150 hästkrafter. Två direktinsprutade turbodieslar ger 110 respektive 150 hästar. Fem av motorerna kan kombineras med DSG-låda.
Bland säkerhetssystemen i Volkswagen Golf Sportsvan finns Blind spot monitor, som varnar för fordon i döda vinkeln. Systemet varnar också för trafik bakom bilen när man backar ut från en parkeringsplats, och aktiverar autobromsen om det behövs.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf Sportsvan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hm, "sports" verkar ju vara en trend hos Volkswagen just nu. Sportscombi och nu Sportsvan. Vad är då den vanliga Golf? Sporthatchback? :) Blandning mellan kompaktbil och minivan? Varför inte kalla det för minibuss? En kortare version av Touran och konkurrent till de 5 sitsiga versionerna av Renault Scenic, C4 Picasso med flera.
Känner nog spontant att detta var en bil för mycket ifrån Vw.
Tycker att det räcker långt med befintliga modeller.
Om man vill ha mer utrymme än i vanliga Golf så finns ju redan kombin och Golf + för att inte glömma Touran.
Luddigt med alla "efternamn" är bara förnamnet! ;)
Det är väl en ny version av den som tidigare hette Golf Plus vilket bl a innebar att den hade lite bekvämare/högre insteg.
Mercedes kallar sin motsvarande B-klass för Sports Tourer. Det är nog ett sätt att få bilarna att verka lite roligare än vad modellen ger intryck för. Själv skulle jag falla mer för namnet Komfortwagen.
Med det ökade utrymmet i baksätet plus att man sitter lite högre och därmed har bättre överblick och smidigare insteg så är ju den här i mina ögon ett bättre val än både vanliga Golfen och kombin. Trevlig biltyp helt enkelt. Tveksam till namnet dock, finns väl inget "Sport" i den här.
Sen är ju designen lika förutsägbar som alltid när det gäller VAG men den appellerar ju tydligen till massorna. C4 Picasso är för mig betydligt mer spännande och snyggare.
AL: Lägg av med dina patetiska fjanterier nu...Fattar inte hur man i varje tråd får förstöra utan att vare sig moderatorer eller redak bryr sig.
En bil som skulle passa mig utmärkt!
Men jag skulle för all del klara mig med en Captur.
Sitter och tittar på VW:s smygpremiär i Frankfurt (live: http://www.media-server.com/m/p/3bimmfjk/lan/en )
Spektaklet kostar nog i klass med vad det kostar att drive en mindre bilfabrik ett helt år;-)
Den främsta fördelen med kombin jämfört med denna är väl att kombin har större yta i bagageutrymmet - det skulle jag i alla fall gissa. F ö är väl denna att föredra för oss gamlingar p g a enklare i och ursittning...:)
Porsche 918 Spyder plug-in hybrid nu:-) 0-100 på 2,8 sekunder!
Varför så stora sidorutor i bakdörrarna och en liten och nätt bakre stolpe?
Känns lite omodärnt när alla andra fabriker tillverkar bilar som helt enkelt har en modern och opraktisk design. Eller är det så att VW åter leder trenden och vi framöver får se mer praktiska och vettigare bilar, även från andra tillverkare?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.