Nästa artikel
Här är Toyotas "supertaxi"
Nyheter

Här är Toyotas "supertaxi"

Publicerad 8 november 2017 (uppdaterad 8 november 2017)
Toyota lanserar nu en ny taximodell för den japanska marknaden.
I dag är Toyota Crown dominerande på den japanska taximarknaden, modellen står för cirka 80 procen av alla taxibilar i landet. Nu lanserar Toyota vad de räknar med ska ta över den platsen, JPN-taxi. Den nya bilen har extra bred skjutdörr, lågt golv och rejäla handtag för att underlätta i- och urstigning. detta ska göra bilen lämplig för männniskor med olika handikapp.

Taxin ska erbjuda god komfort utan att göra avkall på säkerhet och manöverförmåga. Det finns dessutom flera bekvämligheter för passagerarna som rejält benutrymme, extra takhöjd, USB-uttag och led-belysning på säkerhetsbältena. Drivlinan är en gashybrid som enligt Toyota själva är så ekonomisk att man ska spara in köpkostnaden på fem år vid normalt taxibruk. 

Diskutera: Behövs det specialbyggda taxibilar även i Sverige?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-11-08 18:25
olvildrajv

Mycket få taxibilar körs så länge. I Sverige byts taxibilar ut efter 3 år och ca 36 tusen mil på mätaren.

#2 • Uppdaterat: 2017-11-08 18:27
Tvärnit

Helt förmodligen....

#3 • Uppdaterat: 2017-11-08 19:34
1

Gashybrid! En sån vil jag ha.

#4 • Uppdaterat: 2017-11-08 20:11
saabnisse

Det finns taxiåkare som har sjuårsintervaller med 80000 mil också.
Jag tror den här är perfekt som taxi, liksom Geelys TX5.
Speciella taximodeller måste vara bättre än vanliga standardbilar.
Jag minns Volvos PV800 "Suggan" (Raptgb 915) som var väldigt vanlig som taxi, men jobbig att köra!

#5 • Uppdaterat: 2017-11-08 20:54
Pi

Nissan bygger väl Londons taxi-bilar numera har jag för mig - och i snarlik stil som denna.

#6 • Uppdaterat: 2017-11-08 21:14
Världens vackraste man

Den verkar helvettig men ack så trist. I London och New York känner man igen en klassisk taxi på flera kvarters avstånd. Detta är säkert en teknologisk fullträff men lite uppkäftigare design hade inte skadat.

#7 • Uppdaterat: 2017-11-08 21:25
Raphael

Pi, det är Geely som äger LondonTaxin, alltså det bolag som gjort de klassiska modellerna. Geely fortsätter på den inslagna linjen, med en modern version av den klassiska designen. Mer rundad och organisk än Toyotas fyrkantigare variant. Nu finns LondonTaxin även som elhybrid, och en helt elektrisk version är på väg att tas fram. Nissan släppte 2014 sin NV200 som de hoppades skulle utmana och ta över taxi-marknaden i London. Även Mercedes konkurrerar på marknaden med en taxi-version av Vito. Både NV200 och Vito är i grunden skåpbilar, som gjorts om i specialupplaga för taxi. Geelys LondonTaxi är designad från början som en London Taxi.

#8 • Uppdaterat: 2017-11-08 22:35
juhani.torro@ringen.se

GEELY med teknik från vår kära Volvo ( eller hur ) Geely tar över allt numera, från sportbilar ( Lotus ) och alltmera fina Bilar som inte klarar sig bra. Jag personligen tycker att den Kinesiska exponeringen är för mycket men när företagen inte själva kan räkna ut saker och ting så tar ju Kineserna över eller hur. När vi hade möjligheterna i Sverige att rädda Volvo när Ford realiserade ut sitt utskottsföretag Volvo så hade Sverige ( utan Nuon skandalen och Vattenfall m.m ) kunnat ta över med hjälp av Pensionsfonder i kvadrat och gjort VOLVO Svenskt igen men våra s.k. förtroendevalda i Riksdag och Regering fegade ur igen. Men nu kan alla läs om Volvos fantastiska tekniska resa som våra vänner i Kina kan glädjas åt. Johan i Borlänge.

#9 • Uppdaterat: 2017-11-09 08:00
hultarn

Det är väl inte tvunget med en speciell taxibil, men å andra sidan är inte alla modeller som körs som taxi idag så särskilt lämpade för det.
Låga och trånga, långa och breda utan att det märks inuti. En mer "kubisk" form är att föredra för stadskörningar.
Det är ju väldigt smidigt att ta sig in/ur en Londontaxi, man nästan går in i dem.

#a • Uppdaterat: 2017-11-09 11:59
Gunnar Lindberg

Speglar långt fram på skärmarna som förr tiden! Filbyten blir säkrare, avståndsbedömningen svårare. Något att ta efter?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.