Det har inte precis blivit några toppresultat för Volvo i amerikanska JD Powers senaste undersökningar. De brukar ofta handla om hur kvaliteten och driftsäkerheten upplevs av bilköparna, och där parkerar Volvo ofta på någon av bottennoteringarna.
Men nu kommer en annan typ av undersökning från JD Power och där ligger Volvo istället i absoluta toppen.
Den här gången har JD Power frågat bilägarna vilka tekniska finesser i bilen de älskar och hatar. Allra nöjdast med funktionerna och finesserna som finns i bilen är Volvoägarna, följt av BMW och Cadillac. Allra minst nöjda är Porsche- och Mini-ägarna.
Det är intressant att BMW ligger bra till medan Mini, som ingår i samma koncern och i viss mån använder samma teknik, ligger sämst till.
Bland bilmärken som inte brukar klassas som premiummärken ligger Hyundai i topp, följt av Subaru och Kia. Honda, Mazda och Toyota ligger därmed betydligt sämre till bland icke-premiummärken.
Du kan se alla resultat i tabellen här intill.
Läs också: Bilarna som strular mest: Volvo och Tesla i botten
Struntar i geststyrning
Tesla är inte med i undersökningen eftersom bilmärket inte godkänner att JD Power kontaktar ägarna, men JD Power har ändå försökt uppskatta resultatet. Om Tesla deltagit i undersökningen hade märket hamnat på andra plats efter Volvo.
Rent generellt är bilägarna allra nöjdast med system som låter dem hålla koll på omgivningen, som backkameror och 360-graderskameror.
Minst nöjda är bilägarna med så kallad geststyrning, som finns hos BMW, och som innebär att föraren kan vifta i lutfen för att exempelvis höja volymen eller byta radiostation.
Delade åsikter om förarassistans
Avancerade förarhjälpmedel som adaptiv farthållare och filhållningsassistans splittrar bilägarna. Vissa uppskattar finesserna medan andra inte använder dem alls. Bilägarna kan behöva utbildas mer i hur finesserna fungerar innan de börjar lita på dem.
– Ny teknologi fortsätter vara en viktig faktor i bilköpet. Men det är viktigt för biltillverkarna att erbjuda finesser som ägarna tycker är inuitiva och pålitliga. Användarupplevelsen spelar en viktig roll i om ägaren kommer använda tekniken ofta eller överge den och känna att de slösat bort pengarna, säger Kristin Kolodge, chef för förarinteraktion på JD Power.
Läs också: Test av infotainmentsystem: Tyska premiummärken bäst
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.