Volvos prestandaavdelning har blivit ett eget märke med inriktning på kraftfulla, elektrifierade bilar. Först ut är Polestar 1.
Bilen är en tvådörrars GT Coupé med 2+2 sittplatser och bär tydliga likheter med Volvos designstudie Concept Coupé som presenterades på bilsalongen i Frankfurt 2013.
Grunden är Volvos SPA-plattform, men uppskattningsvis 50 procent är nytt och skräddarsytt av Polestars ingenjörer. Bilen mäter 4,5 meter från nos till bak och karossen består till största delen av kolfiber.
Polestar 1 är en laddhybrid som kombinerar Volvos fyrcylindriga Drive-E bensinmotor med dubbla elmotorer på bakhjulen. Maximal effekt är 600 hästkrafter och ett vridmoment på 1000 Newtonmeter. Bilen kan köras i läget ”Pure Mode” och är då bakhjulsdriven och går helt på el med en räckvidd på upp till 15 mil enligt Polestar. Detta menar biltillverkaren är längre än någon existerande hybrid på marknaden.
– Vi ser den som en elbil som tar hjälp av en förbränningsmotor. Alla Polestarmodeller kommer hädanefter vara helt eldrivna, men Polestar 1 bygger en brygga mellan dagens teknik och framtiden, säger Thomas Ingenlath, chef på Polestar.
Polestar 1 är en laddhybrid som kombinerar Volvos fyrcylindriga Drive-E bensinmotor med dubbla elmotorer på bakhjulen. Maximal effekt är 600 hästkrafter och ett vridmoment på 1000 Newtonmeter. Bilen kan köras i läget ”Pure Mode” och är då bakhjulsdriven och går helt på el med en räckvidd på upp till 15 mil enligt Polestar. Detta menar biltillverkaren är längre än någon existerande hybrid på marknaden.
– Vi ser den som en elbil som tar hjälp av en förbränningsmotor. Alla Polestarmodeller kommer hädanefter vara helt eldrivna, men Polestar 1 bygger en brygga mellan dagens teknik och framtiden, säger Thomas Ingenlath, chef på Polestar.
Polestar 1 börjar tillverkas i mitten av 2019. Den byggs i en fabrik i Chengdu, Kina. Senare samma år påbörjar Polestar produktionen av sin andra bil, Polestar 2, som sägs vara en utmanare till Tesla Model 3. Den kommer att tillverkas i större volymer än Polestar 1, som det görs maximalt 500 exemplar av årligen. Sist ut i syskonskaran är Polestar 3, en eldriven suv som kommer att placera sig någonstans mellan 1 och 2 sett utifrån tillverkningsvolym.
Bilarna kan beställas online, men för att behålla den fysiska kontakten med kunderna kommer det att skapas speciella showrooms världen över. De kommer vara fristående och inte en del av Volvos återförsäljare.
Diskutera: Vad tycker du om Polestar 1?
Bilarna kan beställas online, men för att behålla den fysiska kontakten med kunderna kommer det att skapas speciella showrooms världen över. De kommer vara fristående och inte en del av Volvos återförsäljare.
Diskutera: Vad tycker du om Polestar 1?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.