Opel GT Concept.
Opels sportbilskoncept gjorde debut på vd:n Karl-Thomas Neumanns Twittersida. Den lilla enlitersmotorn ska klara 0-100 på under åtta sekunder.
Konceptet ska visas på bilsalongen i Genève i mars. Men redan nu släpper Opel bilder, varav de första två publicerades på Karl-Thomas Neumanns Twittersida.
Opel-vd:n skriver: ”Först ut att avslöja Opel GT Concept. Det är så här sportbilar kommer att se ut i framtiden!”
Opel har sedan tidigare släppt kortfilmer på konceptet och förklarat tanken bakom de karaktäristiska röda hjulen.
De elmanövrerade dörrarna öppnas med en tryckning på ytor i takets röda dekorlinjer. När dörrarna öppnas försvinner de delvis in i de främre hjulhusen, vilket ska vara en platsbesparande åtgärd i trånga parkeringsutrymmen. Istället för ytterbackspeglar har bilen små kameror som projicerar bakåtsikten på bildskärmar i dörrarnas insidor.
GT Concept har en frontmonterad mittmotor bakom framaxeln. Det är en enliters turboladdad trecylindrig bensinmotor med prestanda på 145 hästkrafter och maximalt vridmoment på 205 Newtonmeter. Bilen väger under ett ton och är bakhjulsdriven med en mekanisk differentialspärr. Den sexväxlade lådan styrs med paddlar på ratten. 0-100 går på under åtta sekunder och toppfart sägs vara 215 kilometer i timmen.
Se fler bilder i bildspelet.
Diskutera: Vad tycker du om Opel GT Concept?
Opel-vd:n skriver: ”Först ut att avslöja Opel GT Concept. Det är så här sportbilar kommer att se ut i framtiden!”
Opel har sedan tidigare släppt kortfilmer på konceptet och förklarat tanken bakom de karaktäristiska röda hjulen.
De elmanövrerade dörrarna öppnas med en tryckning på ytor i takets röda dekorlinjer. När dörrarna öppnas försvinner de delvis in i de främre hjulhusen, vilket ska vara en platsbesparande åtgärd i trånga parkeringsutrymmen. Istället för ytterbackspeglar har bilen små kameror som projicerar bakåtsikten på bildskärmar i dörrarnas insidor.
GT Concept har en frontmonterad mittmotor bakom framaxeln. Det är en enliters turboladdad trecylindrig bensinmotor med prestanda på 145 hästkrafter och maximalt vridmoment på 205 Newtonmeter. Bilen väger under ett ton och är bakhjulsdriven med en mekanisk differentialspärr. Den sexväxlade lådan styrs med paddlar på ratten. 0-100 går på under åtta sekunder och toppfart sägs vara 215 kilometer i timmen.
Se fler bilder i bildspelet.
Diskutera: Vad tycker du om Opel GT Concept?
Relaterade bildspel
Länkar
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Klassiska linjer i en modern förpackning, smart lösning med dörrarna som glider in i hjulhuset och avskalad på handtag o speglar så framhävs linjerna.
Fräckt med de röda framdäcken, jag har faktiskt tänkt att varför har vi inte det valet till våra standardbilar? Det finns en uppsjö olika kulörta däck till cyklar.
Opel är ju tydligen inte rädd för att ta ut svängarna genom form och färg, men är inte det här egentligen bara en sportigare variant av Adam?
Men det behöver ju inte vara fel, om den kan tillverkas och marknadsföras till ett vettigt pris går den säkert att sälja.
saabnisse - "Bilen väger under ett ton och är bakhjulsdriven med en mekanisk differentialspärr."
Låter inte direkt som en Adam. Mer som en seriös utmanare till MX-5.
Info sedan tidigare gör även gällande att den kan vara i produktion redan nästa år om responsen i Genève blir positiv.
Highlander, jag menar naturligtvis inte tekniskt lika Adam, utan mer åt det publikfriande hållet.
Den som söker en riktig sportbil väljer ju knappast den här.
Därmed inte sagt att den inte skulle vara trevlig, men den vänder sig förmodligen till ungefär samma publik som Adam.
De borde göra en elektrisk Opel Manta. En europeisk version av Chevy Volt!
saabnisse. Jag kan ge dig lite rätt. Faller den här så beror det precis som med Adam på själva marknadsföringen.
Jag ser detaljer redan här på bilderna att denna bilen är nischad, avsiktligt eller inte så finns det preferenser som bredden sportbilsentusiaster helt säkert har svårt att koppla sig till, det är redan nu för ett vaket öga lätt att hitta små retfullheter, kom skateboarden` med eller kostar den extra?
Ny front för att uppfylla säkerhetskraven, dörrar, bagagelucka och vanligt plåttak, sedan är det väl bara att sätta igång.
Den här borde ha enastående vägegenskaper och känsla med den tekniken.
Problemet är väl bara att det inte finns pengar att tillverka något sådant här för.
Det närmaste man kan hoppas på är att ersättaren till Adam kommer att se ut så här.
Färgsättningen är väl lite si och så kan jag tycka. Men designen är det verkligen inget fel på. Den ser verkligen ut som en modern GT tycker jag, och en väldigt lyckad sådan i mina ögon.
Väldigt trevligt med den låga vikten och 3 cyl motorer låter alltid trevligare än 4 cyl. Om Opel skulle våga sätta denna i produktion hade den varit mitt solklara val i klassen.
Jag tycker det ser ut som om bilen skulle ha varit med om ett sidokrockprov. Även fronten och aktern ser rätt så fåniga ut. Färgsättningen med röda framdäck framstår mest som ett desperat rop efter uppmärksamhet. Opel har nog bara lyckats göra en enda hyfsad bil och det är gamla Ascona B för 40 år sen...
Man hittade förmodligen de gamla ritningarna i något arkiv, riktigt snygg både då och nu!
http://www.powerful-cars.com/images/opel/1968-gt-2d.jpg
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.