Nästa artikel
Här är nya Kia Optima för Sverige
Nyheter

Här är nya Kia Optima för Sverige

Publicerad 20 augusti 2015 (uppdaterad 20 augusti 2015)
Nya Kia Optima för Europa.
Nu avslöjar Kia nya Optima för den europeiska och svenska marknaden. Större, säkrare och med högre kvalitetskänsla lovar tillverkaren.
Nya Kia Optima visade redan i våras på bilsalongen i New York, då i amerikanskt utförande. Bilen som till det yttre var väldigt lik sin föregångare skulle ha växt med blygsamma en centimeter mellan axlarna (till 2,8 meter) och med två centimeter på bredden.
 
Några mått för den europeiska versionen har inte offentliggjort men enligt Kia i Sverige har karossen blivit marginellt längre, högre och bredare än nuvarande modell. Detta ska ge Kias största sedan på svenska marknaden en rymligare kupé än tidigare för samtliga resenärer och ett större bagageutrymme.
 
Precis som vid presentationen av bilen i USA utlovas en tystare och mer vibrationsfri kupé samt bättre kvalitetskänsla i inredningen.
 
Det är även troligt att Optima för den europeiska marknaden får samma uppdaterade styvare chassi och nya servostyrning som hos den amerikanska versionen.
 
Kia Optima får nu de aktiva säkerhetssystem som man bör vänta sig från en modern bil. Adaptiv farthållare och radarstyrd autobroms som i hastigheter upp till 60 km/tim kan upptäcka fotgängare är de väsentligaste nyheterna. Bilen har även filkörningsassistent, dödavinkelvarnare och sensorer som kan upptäcka bakomvarande fordon.
 
Den europaspecificerade bilen premiärvisas på bilsalongen i Frankfurt och väntar lansering i Sverige runt årsskiftet, då med 1,7-liters CRDi-diesel (141hk/340 Nm) och sjuväxlad dubbelkopplingslåda.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya Kia Optima?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-08-20 10:10
Janerikbengtsson

Helt ok inte den bästa direkt men det funkar

#2 • Uppdaterat: 2015-08-20 11:14
Swemba

Är inte Kia Hyundai's budgetmärke? Det känns tvärtom både vad gäller utseende och utbud.

#3 • Uppdaterat: 2015-08-20 11:39
Tobo

Swemba: Ja, så är det sagt, att Hyundai ska vara lite mer premium än Kia.

#4 • Uppdaterat: 2015-08-20 11:46
Pi

I praktiken tycker jag personligen att bland nuvarande modeller så känns snarare Kia som det av de båda märkena som har bäst detaljarbete och utseende - i alla fall i inredningen. Hade tillfälle att prova en trivial Kia Rio förra veckan och det är ju märkligt kan man tycka att den bilen ger ett klart bättre intryck inombords än t ex motsvarande Toyota. Dom lär sig snabbt Koreanerna så Optima blir säkert en trevlig bil det också.

#5 • Uppdaterat: 2015-08-20 13:10
V8-Power

Toyota är ju bland det sämsta du kan hitta inredningsmässigt, Kia är överlägset bra åtminstone i de små bilarna.

#6 • Uppdaterat: 2015-08-20 13:27
Styggavargen

Ser snygg ut, men har Kia dåliga motorer? Års skatten var hög, likaså utsläppen fast bilen knappt väger 1600 kg. Förbrukningssiffrorna låg rätt högt tycker jag även om det är en stor bil (4,84 m). Designen känns fräsch.

#7 • Uppdaterat: 2015-08-20 14:43
månssons

Styggavargen:
Fast vi vet ju redan att de där siffrorna inte säger ett smack ute i verkligheten. ViB tester har ju visat att de inte ens går att använda som jämförelse. Det kan mycket väl vara så att Kia inte optimerar lika hårt för EU-cykeln och därför kanske till och med är snålare än konkurrenterna i trafiken.

#8 • Uppdaterat: 2015-08-20 16:08
hultarn

Dagens Optima är onekligen snygg, men denna måste nog ses i verkligheten först för att kunna bedömas.

#9 • Uppdaterat: 2015-08-20 21:57
ENTJ1

Ang förbrukning,en bekant bytte bort sin Optima nyligen,den hade en årsskatt på över 3000 kr och var både slö och törstig.
Sedan krånglade en hel del,bla löstes aldrig dess gps strul innan den såldes.Lackproblem också.
Kan nog tycka att den ändå är rätt lyckad i designen.

#a • Uppdaterat: 2015-08-20 22:06
Styggavargen

Har alltid fått känslan av att Kia's motorer inte är så bra, drar mycket i förhållande till andra märkes motorer. Bara som jämförelse, en Volvo V60 kombi med D3 motorn som är ganska likvärdig mot denna Kia i vikt och antal hästkrafter betalar man ca 2000 kr i skatt per år. V60 väger till och mer än denna Kia.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.