Första bilderna av Hyundai Creta.
Hyundais minsta crossover Creta har premiärvisats. Här är första bilderna och informationen om bilen som ska utmana Nissan Juke och Kia Soul med flera.
Hyundais allra minsta crossovermodell Creta har gjort debut. Detta skedde först i Indien. Därför är informationen om bilen än så länge knapphändig.
Med hög midjelinje och karaktäristisk sexkantsgrill ärver Hyundai Creta formspråket från större syskonen Tucson och Santa Fe. Karossen har byggts av höghållfasthetsstål, så kallad Advanced High Strength steel (AHSS) och Ultra High Strength Steel (UHSS). Konstruktionen ska vara både vridstyv, krocksäker och lätt.
Motorerna som bilen kommer att utrustas med i Indien är en 1,6-liters bensinvariant med 123 hk och två dieselmotor på 1,4 respektive 1,6 liter med maximalt 128 hk. Växellådan är sexväxlad och finns som både automat och manuell, om bilen blir fyrhjulsdriven eller ej är ännu okänt.
Hyundais ingenjörer ska även lagt en del möda på att reducera oljud och vibrationer i bilens kupé. Bland annat har golvet och instrumentbrädan fått inslag av vibrations- och ljuddämpande material.
Vidare information om europaspecifikationen av Hyundai Creta väntas inom en snar framtid.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Creta?
Med hög midjelinje och karaktäristisk sexkantsgrill ärver Hyundai Creta formspråket från större syskonen Tucson och Santa Fe. Karossen har byggts av höghållfasthetsstål, så kallad Advanced High Strength steel (AHSS) och Ultra High Strength Steel (UHSS). Konstruktionen ska vara både vridstyv, krocksäker och lätt.
Motorerna som bilen kommer att utrustas med i Indien är en 1,6-liters bensinvariant med 123 hk och två dieselmotor på 1,4 respektive 1,6 liter med maximalt 128 hk. Växellådan är sexväxlad och finns som både automat och manuell, om bilen blir fyrhjulsdriven eller ej är ännu okänt.
Hyundais ingenjörer ska även lagt en del möda på att reducera oljud och vibrationer i bilens kupé. Bland annat har golvet och instrumentbrädan fått inslag av vibrations- och ljuddämpande material.
Vidare information om europaspecifikationen av Hyundai Creta väntas inom en snar framtid.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Creta?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Lite kantigare a'la nya Vitara - men det kanske också innebär bättre innerutrymmen ?
Nåja - vi behöver nog mera info och bilder innan man kan dra några mera långtgående slutsatser.
Ovanligt kantig formgivning för att vara en Hyundai, är det koncernsyskonet Kia som ritat bilen? Ser ärligt talat rätt tråkig ut, den har inget som sticker ut. I den mördande konkurrensen inom detta segment så undrar jag om det verkligen räcker till. Och gällande att mjuka former skulle innebära sämre innerutrymmen, titta på Renault Captur - den är mjukt rundad och både rymlig och flexibel, och i Sverige och Europa så är den marknadsledande i denna bilklass (Peugeot 2008 är nr 2). Förstår inte riktigt Vi Bilägares tjat om Nissan Juke hela tiden, det är ju Captur som är storsäljaren!
Tyckte väl det att jag ser drag ifrån Tuscon. För min del ska en stor SUV vara bastant, gärna lite praktiskt "fulsnygg" före läcker.
Sidan är inte helt bra men för o akter är på pricken och som Raphael skriver att förmodligen så har KIA varit med i leken då de har Audis förre chefsdesigner hos sig......i annat hade bilen troligen fått ett "fisknylle" o löjligt överdimensionerade baklysen.
Varför inte vänta med att publicera artikeln tills EU spec kommer? Ytterst få är intresserad av indiska spec...
Vadå? Du får nog nöja dig med den indiska specifikationen, det blir nog inte bättre än så befarar jag.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.