Hyundais nya kompakt-SUV Tucson presenteras om mindre än två veckor. Här är de första bilderna och informationen om bilen.
Den modell som Hyundai erbjuder i detta segment i dag kallades Tucson från och med lanseringen 2005, men i Europa ändrades modellbeteckningen fyra år senare till ix35. Hyundai går nu tillbaka till att använda namnet Tucson på alla marknader för att understryka att bilen är en helt ny modell. Nya Tucson avtäcks på bilsalongen i Geneve den tredje mars.
Tucson kommer vara 4 475 millimeter lång, 1 850 millimeter bred och 1 650 millimeter hög. Bilen erbjuds med två 1,6 liters bensinmotorer på 135 respektive 176 hästkrafter, en 1,7 liters diesel med 115 hästkrafter eller 2,0 liters diesel med antingen 136 eller 184 hästkrafter. Sexväxlad manuell låda finns till alla motoralternativ, sexväxlad automat finns till de större dieslarna och sjuväxlad dubbelkopplingslåda finns till den starkare bensinmotorn.
Diskutera: Vad tycker du om nya Hyundai Tucson?
Tucson kommer vara 4 475 millimeter lång, 1 850 millimeter bred och 1 650 millimeter hög. Bilen erbjuds med två 1,6 liters bensinmotorer på 135 respektive 176 hästkrafter, en 1,7 liters diesel med 115 hästkrafter eller 2,0 liters diesel med antingen 136 eller 184 hästkrafter. Sexväxlad manuell låda finns till alla motoralternativ, sexväxlad automat finns till de större dieslarna och sjuväxlad dubbelkopplingslåda finns till den starkare bensinmotorn.
Diskutera: Vad tycker du om nya Hyundai Tucson?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ser ut som de flesta Suv, stor och klossig.
Inte bara det Hackenbush, den är 20 cm högre än en vanlig personbil och kommer därmed att skymma sikten rejält för oss vanliga personbilsägare. Den är i storlek med Octavian (samma längd), men bredare vilket kommer göra att P-rutan blir ännu mindre. Ännu en nackdel med alla nyare bilar, de växer på alla håll och kanter, känns som man bygger bilar idag in en annan skala. Om 5 år kommer väl min Octavia se ut som en Fiat 500 i jämförelse. Vikten vågar jag knappt gissa på, men blir inte förvånad om den landar uppåt 1700-1800 kg. En XC60 är nog den minsta bilen med högsta vikten jag känner till, 1.9 ton fördelar på 4,65 meter...inte illa jobbat Volvo. Faktiskt så att denna Tucson, XC60 och Skoda Octavia har alla ungefär samma yttermått (förutom på höjden). Kommer fler sådana här SUV's ut i trafiken funderar jag starkt på att kasta in handduken, köpa mig en 2 tons SUV. "if you can't beat them join them". Himla trist utveckling med SUV, något så opraktiskt får bli någon form av standard.
Man bygger kanske Suv idag för att passa även till amerikaner som ju ofta inte är så klent byggda?
En Perfekt stadsbil! Smidig! Låg bränsleförbrukning. Man ser vad som händer längre fram i trafiken. Och om man någon gång ger sig ut på landsvägen så räcker fart resurserna också till. Det här är vad som behövs för att kunna ta sig fram i Stockholm när de förbjuder dubbdäck. Fyrhjulsdrift när den är som bäst
Ryslig utsida, förfärlig stor front. Gick inte den trenden över för flera år sedan? Inredningen verkar städad och ok, inte så mycket knapphysteri. Men exteriören... snälla nån... Inte min smak.
Havsfidran - ju flera SUV'ar som säljs, ju sämre kommer du att se vad som händer längre fram i trafiken...
Så status quo m a o... Förlorarna är som vanligt de som kör mera miljövänliga mindre bilar.
Undrar hur många svenskar som kan uttala Tucson på rätt sätt? Antagligen inte fler än de som uttalar Arkansas rätt.... Annars ser modellen rätt trevlig ut.
Uttala på koreanska då eller?
Jeoldae bogo haji !
Om den där är lika rymlig i kupén som min 13 år unga Santa Fe, med bara lite mindre skuff, så kan ett bilbyte bli aktuellt. En kort bil med högt insteg och högt i tak, passar oss urbana människor perfekt! Bensinmotor då, såklart.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.