Det börjar dyka upp allt fler elbilsmodeller att välja på, och senast i raden är den redan flitigt smygvisade Audi Q4 e-tron och coupésyskonet Q4 e-tron Sportback.
Audis nya elbilsmodeller ger sig in i direkt konkurrens med bland andra Volvo XC40 P8 Recharge. Men till skillnad från den kommer Audin redan vid lanseringen alltså med två olika karosser och med tre motoralternativ för att passa olika plånböcker.
Audi Q4 bygger på den så kallade MEB-plattformen precis som Skoda Enyaq samt Volkswagen ID 3 och ID 4. Audin är 16 centimeter längre än Volvo XC40 men samtidigt tio centimeter kortare än XC60. Bilen ska enligt Audi locka med lika stora innerutrymmen som i större suvar och en ”muskulös” design, särskilt med tillvalspaketet S-line där köparna också får stolsklädsel av återvunnen plast.
Även i bagageutrymmet utlovar Audi gott om plats. Hur det står till med den saken återkommer vi till i ett test, men Q4 e-tron rymmer i alla fall 520 liter med baksätet uppfällt och 1 490 liter med baksätet nedfällt. För Q4 e-tron Sportback är siffrorna 535 respektive 1 460.
Audin är längre än Volvo XC40 men kortare än XC60
Räckvidd på över 50 mil
Allra längst räckvidd har Audi Q4 40 e-tron som tar sig upp till 52 mil på en laddning enligt WLTP-körcykeln. Då får köparen nöja sig med tvåhjulsdrift och denna version finns enbart med ”vanlig” kaross, inte som Sportback.
Audi Q4 40 e-tron har ett batteripaket på 82 kWh och en elmotor på 204 hk. Tjänstevikten ligger på strax över två ton.
Billigast blir Audi Q4 35 e-tron med ett 55 kWh-batteri och räckvidd på 34–35 mil. Men då stryps också snabbladdningen till 100 kW.
Dyrast och snabbast blir Audi Q4 50 e-tron som har fyrhjulsdrift, 299 hk, snabbare acceleration och räckvidd på 49–50 mil beroende på kaross.
Siffrorna för effekt är betydligt lägre än för Volvo XC40. Däremot är räckvidden längre och förbrukningen lägre. En tydlig skillnad mot vissa konkurrenter är också att Audi Q4 bara klarar snabbladdning på 125 kW, eller 100 kW i den billigare 35-versionen. Volvo XC40 klarar till exempel 150 kW och Tesla Model Y har ännu högre laddeffekt.
En udda detalj är att Audi Q4 faktiskt blir bakhjulsdriven i de två enklare utförandena precis som de övriga syskonen i MEB-plattformen. Audi har annars gjort sig känt för att bara sälja fram- eller fyrhjulsdrivna modeller.
En udda detalj är att Audi Q4 faktiskt blir bakhjulsdriven som standard
Värmepump och dragkrok
På insidan ska bilen kännas luftig och rymlig, enligt Audi. Mittkonsolen är svagt vinklad mot föraren. Som tillval finns en head up-display som kan visa navigationspilar i vindrutan och ljudsystem från Sonos som annars är mest känt för uppkopplade musiksystem för hemmet.
På ratten finns en ny typ av ”sömlösa” och pekkänsliga knappar som styr de digitala instrumenten. Det är alltså inga fysiska knappar som tidigare utan touchreglage. Till skillnad från i stora Audi e-tron finns inte separata skärmar för infotainmentsystem och klimatanläggning – nu är allt samlat i samma skärm.
Audi Q4 får värmepump som standard i 40- och 50-versionerna vilket kan hjälpa till att förlänga räckvidden på vintern. Under hemmaladdning kan bilen ta emot 7,2 kW (eller 11 kW i de starkare 40- eller 50-versionerna). Laddabonnemang hos Ionity ingår i ett års tid efter köpet.
Både Q4 och Q4 Sportback har dragkrok som tillval. Högsta släpvikt är 1 000 kilo för de bakhjulsdrivna versionerna eller 1 200 kilo med fyrhjulsdrift.
Leveranserna startar i juni 2021 för Q4 e-tron och efter sommaren för Q4 e-tron Sportback.
Batteri | Snabbladdning | Räckvidd | Förbrukning | |
Audi Q4 35 e-tron | 55 | 100 | 341 | 19,1 |
Audi Q4 35 e-tron Sportback | 55 | 100 | 349 | 18,6 |
Audi Q4 40 e-tron | 82 | 125 | 520 | 19,3 |
Audi Q4 50 e-tron Quattro | 82 | 125 | 488 | 19,9 |
Audi Q4 50 e-tron Sportback Quattro | 82 | 125 | 497 | 20,9 |
Volvo XC40 P8 Recharge | 78 | 150 | 418 | 23,9 |
Batterikapacitet anges i kWh, snabbladdning i kW, räckvidd i km och förbrukning i kWh/100 km.
Effekt | Toppfart | Acceleration | Tjänstevikt | |
Audi Q4 35 e-tron | 170 | 160 | 9 | 1 890 |
Audi Q4 35 e-tron Sportback | 170 | 160 | 9 | 1 895 |
Audi Q4 40 e-tron | 204 | 160 | 8,5 | 2 020 |
Audi Q4 50 e-tron Quattro | 299 | 180 | 6,2 | 2 135 |
Audi Q4 50 e-tron Sportback Quattro | 299 | 180 | 6,2 | 2 140 |
Volvo XC40 P8 Recharge | 408 | 180 | 4,9 | 2 188 |
Effekt anges i hk, toppfart i km/tim, acceleration i sek (0–100 km/tim) och tjänstevikt i kg.
Pris | Pris per km räckvidd | |
Audi Q4 35 e-tron | 475 000 kr | 1 393 kr |
Audi Q4 35 e-tron Sportback | 497 700 kr | 1 426 kr |
Audi Q4 40 e-tron | 564 700 kr | 1 086 kr |
Audi Q4 50 e-tron Quattro | 641 900 kr | 1 315 kr |
Audi Q4 50 e-tron Sportback Quattro | 664 600 kr | 1 337 kr |
Volvo XC40 P8 Recharge | 699 000 kr | 1 672 kr |
Priserna inkluderar inte elbilsbonusen på 70 000 kr.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.