Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
De senaste åren har biltillverkarnas designavdelningar gått loss med rejäla pekskärmar och ibland onödigt krånglig teknik.
Visst kan det vara skönt med en minimalistisk interiör som i Tesla Model 3, där den stora infotainmentskärmen är det enda som sticker ut. Men hur smidigt är det egentligen i längden att behöva styra ventilationsutblåsen med en pekskärm istället för att bara vrida fysiskt på det lilla reglaget på utblåset som vi är vana vid, eller att sätta igång vindrutetorkarna på pekskärmen istället för med en fysisk spak när regnsensorn vägrar?
På samma sätt har Audis syskonmodell Porsche Taycan, där den hämtar mycket teknik, dubbla pekskärmar för att styra bilens finesser och pekkänsliga knappar som blir ”osynliga” när bilen stängs av. Men inte heller i Taycan kan köparna ställa in ventilationsutblåsen manuellt – det görs digitalt – och de där knapparna är inte alltid lika enkla att använda som vanliga, fysiska knappar. Det som designavdelningarna nu går på korståg för att utrota.
Designavdelningarna går på korståg för att utrota de fysiska knapparna
Audi e-tron GT har visserligen en liggande pekskärm för infotainmentsystemet och digitala instrument som alla Audimodeller de senaste åren. Men det finns också något så ovanligt som en klimatanläggning som styrs med fysiska knappar och där temperaturen visas på en liten digital display med typsnitt som ser ut att vara hämtat från Hobbexkatalogen 1985.
Under den finns ventilationsutblås som kan styras med ett litet fysiskt reglage och ytterligare en fysisk knapprad för bland annat varningsblinkers. Till och med på ratten finns fysiska knappar.
De bilar som Audi visade upp under tisdagens premiär verkar inte heller ha de digitala kamerabackspeglarna som suven e-tron och som mötts av hård kritik för sin dåliga funktion – bland annat från Vi Bilägares testförare. Var de bara en tillfällig gimmick?
Om Audi hade presenterat e-tron GT som en vanlig, medelmåttig elbil hade jag inte reagerat. Men nu beskrivs den alltså som en progressiv framtidsbil med den senaste ingenjörskonsten som visar hur alla andra elbilar kommer se ut och fungera om några år, när konkurrenterna kommit ikapp.
Det är därför jag blir så överraskad av den här förbluffande analoga, odigitala och fysiska interiören. Men med tanke på hur många bilägare knorrar över pekskärmarnas intåg och de fysiska knapparnas försvinnande är det också befriande på ett väldigt positivt sätt.
Är det i själva verket så här framtidens bilinteriörer kommer se ut – som de gjorde för fem år sedan?
Läs också: Så står sig nya Audi e-tron GT mot utmanarna
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.