Genesis G90 får ett annat namn på hemmaplan: EQ900.
Bilder och specifikationer på nya storsedanen från Hyundais lyxmärke Genesis.
Nu har Hyundais nystartade lyxdivision Genesis avtäckt sin flaggskeppsmodell G90 i Korea. På hemmaplan ska den heta EQ900 och ska med sin ”atletiska elegans” ta sig an bland annat Mercedes S-klass.
Bakhjulsdrift är standard och fyrhjulsdrift finns som tillval. Det finns tre motoralternativ, alla bensindrivna med åttastegad automatlåda. Instegsmodellen är en V6:a på 3,3 liter med dubbelturbo och en effekt på 270 hästkrafter. Andra alternativ är en 3,8-liters V6:a på 230 hästkrafter och toppversionen med femliters V8 och 310 hästkrafter tar den drygt fem meter långa bilen på runt två och ett halvt ton från 0-100 km/h på 5,7 sekunder.
G90 har en uppsjö av säkerhets- och hjälpsystem, såsom autobroms med fotgängarigenkänning, adaptiv farthållare med filhållningsassistans och förartrötthetsövervakning. I Korea kommer det även att finnas en autopilotfunktion. Bilen är den första av totalt sex modeller som ska presenteras under Genesismärket. G90 visas på bilsalongen i Detroit i januari.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Genesis G90?
Bakhjulsdrift är standard och fyrhjulsdrift finns som tillval. Det finns tre motoralternativ, alla bensindrivna med åttastegad automatlåda. Instegsmodellen är en V6:a på 3,3 liter med dubbelturbo och en effekt på 270 hästkrafter. Andra alternativ är en 3,8-liters V6:a på 230 hästkrafter och toppversionen med femliters V8 och 310 hästkrafter tar den drygt fem meter långa bilen på runt två och ett halvt ton från 0-100 km/h på 5,7 sekunder.
G90 har en uppsjö av säkerhets- och hjälpsystem, såsom autobroms med fotgängarigenkänning, adaptiv farthållare med filhållningsassistans och förartrötthetsövervakning. I Korea kommer det även att finnas en autopilotfunktion. Bilen är den första av totalt sex modeller som ska presenteras under Genesismärket. G90 visas på bilsalongen i Detroit i januari.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Genesis G90?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En blivande storsäljare i USA. I Europa kommer den att vara en udda fågel.
Någon som minns Centennial? En lyx-Hyundai med V8 som såldes i hela 4 exemplar i Sverige i början av 00-talet.
Som vanligt så kämpar asiaterna med en egen identitet.
Nu är det en salig blandning av stilar, Peugeot framifrån, Audi från sidan, Maybach bakifrån och Aston-Martins logga...
Sen spelar det ingen roll om bilen i sig är ytterst kapabel, den måste hitta sitt eget formspråk utan att andas hopkok, annars kommer den bara att betraktas, som Tobo påpekar, en udda fågel.
Vad är det som är nytt? Jag tycker den ser ut som den nuvarande modellen. Mycket vanlig bland limousin företag i Sydney. Mindre än halva priset jämfört med en Mercedes S klass.
Dra upp grillen i nederkant och vi har framifrån och från sidan Volvo S90.
Jag tycker grillen påminner om något från Ingolstadt!
För att vara tillräckligt neutrala i religiös mening får barnen knappt ha skolavslutning i en kristen kyrka länge.
Hur kan då en bil som heter "Första Mosebok" få säljas?
Den där är jättefin! Den skulle jag kunna tänka mig utan problem.
I like :-)
Ford Mondeo fram och Maybach bak.
Rätt ful tycker jag.
det var en rejäl mix av olika bilmärken i den formen, jag ser audi, bentley, mb, ford, aston martin och mazda, men inget bmw alls
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.