Nästa artikel
Genesis blir eget märke
Nyheter

Genesis blir eget märke

Publicerad 4 november 2015 (uppdaterad 4 november 2015)
Infiniti och Lexus får konkurrens. Nu kommer Genesis.
Hyundai ”gör en Toyota” och satsar på lyxbilar under eget märke.
Genesis var från början en lyxsedan som Hyundai introducerade 2008 och 2013 kom andra generationen. Nu blir alltså Genesis ett eget märke med fokus på lyx. År 2020 ska det finnas sex nya modeller ute på marknaden med det vingprydda emblemet.

Modellbeteckningen kommer att bestå av ett G och sedan siffror, till exempel 90, 80 eller 70.

Designchef blir Luc Donckerwolke, som tidigare har jobbat med bilars utseende på Audi, Bentley, Lamborghini, SEAT och Skoda.

Försäljningen av Genesis kommer att inledas i Asien, Mellanöstern och i Nordamerika, för att sedan expandera till Europa, enligt Hyundais pressmeddelande.

Diskutera: Vad tycker du om att Genesis blir ett nytt lyxmärke?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-11-04 09:27
L. Mäkinen

Med Donckerwolke som designer lär de kunna hitta kunder. Nu får Toyota passa sig om de inte anställer någon som kan designa bilar.

#2 • Uppdaterat: 2015-11-04 11:25
Roger Skagerström

Kul med nytt märke, osäkert om det kommer funka dock. Hyundai har inte alls samma kvalitetsrykte som japanerna. Tror att anledningen till att "skapade" märken som Acura och Lexus funkar är för att folk vet att Toyota och Honda gör bra bilar från början. De har liksom det att stå på som grund. "Det är en Honda, men en lyxigare Honda". Det är som en Hyundai, men en lyxigare Hyundai" ger inte alls samma trygghetskänsla ;)

Tar man bort motsvarande modeller från Hyundais utbud så kanske det funkar dock. Då kommer ju de som vill ha modellen (oavsett namn) lotsas in automagiskt.

Den som lever får se...

Shougun: Problemet för VW var väl (bland annat ;) ) att de redan hade Audi OCH Bentley i familjen. Att starta ett märke till bara för en förvuxen Passat skulle bara vara löjligt. Hur bra bilen än var så passade den helt enkelt inte in någonstans.

#3 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Spelar ingen roll hur bra den här bilen blir, den kommer i Europa inte att kunna jämföras med t.ex. BMW, Mercedes eller Jaguar på många år för den har inte de anor och status som krävs för att betraktas som en klassisk premiumbil.

Den får i stället lägga sig i en något lägre prisklass och betrakta sig som budgetpremium.

Eller med andra ord, Lex Lexus...

Återkom om tjugo år så kanske...

#4 • Uppdaterat: 2015-11-04 16:41
ENTJ1

Rätt kul faktiskt.
Blir ju Lexus då som närmsta motståndare i wannabelyxklassen.

#5 • Uppdaterat: 2015-11-04 19:21
V8-Power

Eller så är det Gäsp som som vanligt fattar noll, den säljs sedan ett tag i många länder.
http://www.carsguide.com.au/car-reviews/2015-hyundai-genesis-review-ultimate-pack-31853

#6 • Uppdaterat: 2015-11-04 19:25
Vidstige

Det är här gillar jag och ökar konkurrensen! Lite omväxling mot det ensidiga tyska.

#7 • Uppdaterat: 2015-11-04 20:56
Diesel

Om Genesis ska lyckas konkurrera med Audi, BMW, Mercedes, Jaguar, Volvo och Lexus så behöves det en tydlig varumärkesstrategi och varumärkesidentitet. Att sälja bilar är svårare än att bygga och utveckla bilar. När det gäller lyxbilar eller premiumbilar så handlar det mycket om att sälja och förmedla känslor.
När det gäller Lexus har man misslyckats kapitalt med sin varumärkesstrategi och varumärkesidentitet.
Med en gammal chefsdesigner från Audi så tror jag att Genesis går i rätt riktning.

#8 • Uppdaterat: 2015-11-04 21:01
Vidstige

Diesel
"När det gäller Lexus har man misslyckats kapitalt med sin varumärkesstrategi och varumärkesidentitet."

Kan du utveckla det?

Menar du t.ex. att Lexus inte satsar nåt på dieselmotorer?

#9 • Uppdaterat: 2015-11-04 21:10
L. Mäkinen

Det finns väl inget eget designspråk hos Lexus som gör att man ser direkt vad det är? På senare modeller verkar de ha fått för sig att grillen ska tydliggöra det, men det kopplar inte ihop med historien.
En RX eller NX skulle lika gärna kunnat vara en Korean av utseendet att döma.

#a • Uppdaterat: 2015-11-04 21:40
GDS

Kul grej!
Hoppas den inte får elservo bara.
Har provat två nya bilar som har det.
Gummisnoddskänslan och en överdriven strävan att vilja återgå till mittläget i svaga kurvor irriterar nåt oerhört.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.