När fler och fler håller sig hemma för att undvika att smittas av coronaviruset ställs butiker och företag inför tuffa utmaningar. Vi har tidigare skrivit om hur de flesta stora bilåterförsäljare fortfarande håller öppet, men flera av dem har infört hemleverans av sålda bilar för att undvika kontakt med kunden i en bilhall.
Volvoägaren Geely vill gå ännu längre. Planen är att sälja bilar på nätet – och sedan leverera nyckeln med en liten drönare.
Geely har redan lanserat ett system för att sälja bilar på nätet och har hittills sålt 10 000 bilar med den nya plattformen. Från början måste köparna åka in till återförsäljaren för att hämta sin bil, men nu ska bilarna levereras hem till köparen och nycklarna ska överlämnas till ägaren med en flygande drönare.
”Det nya systemet kommer använda sig av drönare på utvalda platser för att leverera nycklarna till kunderna direkt vid dörren eller på balkongen, för att öka distansen mellan personalen och kunden och skapa en helt kontaktlös process”, skriver Geely i ett pressmeddelande.
Biltillverkarna gör just allt de kan för att öka försäljningen som rasat efter coronautbrottet. Kinesiska biltillverkare försöker återhämta sig efter försäljningskollapsen som uppstod på grund av coronakrisen, men redan innan den bröt ut har den kinesiska bilmarknaden börjat tappa fart de senaste månaderna.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tja, vad gör man inte för att få gratis reklam i motortidningar. Är det svårt att droppa nycklarna i brevlådan eftersom man ändå skall köra fram bilen ?
Rötmånadsjournalistik eller bara ett vanligt nonsens-inslag...??
Ett par dagar kvar till 1. April!
Det verkar meningslöst.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.