(Källa BIL Sweden)
Relaterade dokument
1. För Skoda är den i dubbel bemärkelse stora suv-marknaden ny och Kodiaq debuterar med starka kort i rockärmen. Karossen ser jättelik ut men är faktiskt bara två centimeter längre än Skoda Octavias i kombiutförande, samtidigt som axelavståndet är tio centimeter större. Innerutrymmena är enorma och flexibiliteten i den sjusitsiga versionen lämnar inget övrigt att önska. Det skjutbara, extremt rymliga baksätet, den snabbt greppande fyrhjulsdriften, den starka dieselmaskinen och den smidiga körkänslan är klara plus och ägarekonomin ser ljus ut. Kodiaq är dessutom smidig att hantera och kan utrustas med prisvärda finesser och paket. Testexemplaret tangerar vad en Skoda får kosta men det finns billigare versioner.
2. För Volkswagen är Tiguan en sådan framgång att den hotar storsäljaren Passat Sportscombi. En allroundkunnig bil med få svaga sidor, egentligen är det bara utrymmena och priset för en bil med motsvarande utrustning som gör att den hamnar bakom Kodiaq.
3. En Kia för detta pris passar för den som söker stora utrymmen och inte så lite lyxkänsla. Stark motor och bra fyrhjulsdrift hör också till, men andrahandsvärdet och milkostnaden är svaga punkter. Som begagnad kan en fullmatad Sorento bli rena fyndet.
Kommentar av Christian Ellmark, testförare:
Skoda Kodiaq placerar jag högst på prispallen. Stadiga köregenskaper, fin komfort, duglig fyrhjulsdrift och härliga utrymmen. Baksätet ger rena limousinekänslan. Jag gillar också designen, som för tankarna till BMW X5, Jeep och Range Rover. VW Tiguan är jämnbra med Kodiaq i mycket, men dyrare och trängre. Det blir en andraplats. Kia Sorento är rymlig och bekväm, men känns inte lika modern, trots att den kom för bara två år sedan.
Kommentar av Calle Carlquist, testledare:
Tätt på given, det här är tre fina bilar. Kias något amerikanska, avstressade stil och stora utrymmen är lätt att falla för, milkostnaden blir ett beskare piller. VW är rationell till tusen, en tysk mönsterelev i nästan allt – men som så ofta hos märket saknar jag karaktären. Bilen känns väldigt sval att umgås med. Skoda är ännu mer praktisk, rullar tystast, har smarta finesser, kostar som Tiguan att köra och är en starkare personlighet. För mig är den därför ett givet val.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.