Volvo meddelar i dag att de sålde över en halv miljon bilar under förra året. Det är det bästa resultatet någonsin.
Totalt har Volvo sålt 503 127 bilar under 2015, drygt hälften av dem såldes i Europa och försäljningen i USA ökade kraftigt med introduktionen av nya XC90. Biltillverkaren räknar med att försäljningen kommer att fortsätta öka under 2016 och det finns stora planer för framtiden. Bland annat planeras en helt eldriven bil och flera hybridmodeller de kommande åren,
– Med ett framgångsrikt 2015 bakom oss kan Volvo nu påbörja den andra etappen av sin globala omvandling. När den är slutförd kommer Volvo inte längre att vara en liten spelare på den globala bilmarknaden. Fler rekord kommer att slås under de kommande åren, säger vd Håkan Samuelsson.
– Med ett framgångsrikt 2015 bakom oss kan Volvo nu påbörja den andra etappen av sin globala omvandling. När den är slutförd kommer Volvo inte längre att vara en liten spelare på den globala bilmarknaden. Fler rekord kommer att slås under de kommande åren, säger vd Håkan Samuelsson.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är ju jätteSUVen XC90 som räddar Volvo i USA. S60 har backat 18%. Och några mindre bilar eller cab finns inte längre.
När soppan blir dyrare igen, vad har man då att erbjuda som alternativ till Audi, BMW och MB?
Shogun: faktum är att Volvo tappat marknadsandel i Kina, då den marknaden (och särskilt SUV: +48%) har ökat medan Volvo har stått stilla.
Får återkalla nästan 20 % av produktionen 90000 bilar för fusk med programvaran. Vissa nämner det som en liten bagatell men misstänker starkt att det är en större buggfix för även emissioner, därav omfattningen. Vibilägare har inte nämnt jätteåterkallelsen på webben vad jag kunnat se, är tidningen objektiv? Det verkar som om kineserna behöver kapital in i rörelsen när det ryktas om börsnotering så de gör väl vad de kan för att "putsa upp" bruden. För övrigt om arbetena och vinstpengarna stannar i Sverige/Europa är det positivt.
Går det dåligt så är det dåligt, går det bra så är det ännu mer dåligt.
Bra bilar trots att dom byggs i Göteborg.
Jag tror man ganska säkert kan säga att Volvos ökade försäljning också beror på nya designen och nya grillen. För mig är designen i XC90 mycket lyckad. Likaså var det med XC60. Många såldes för att folk gillade utseendet.
Shogun, sant, räcker med vanligt s.k. bondförnuft för att förstå det. :)
Man undrar hur mycket försäljning Volvo har förlorat på att inte introducera nya XC90 för fem år sedan. Ett svårt misstag att vänta så länge.
Grattis Volvo till dessa framgångar och att downsize konceptet verkar att fungera trots oroligheterna över detta. Personligen anser jag att Volvo behöver bredda sitt program så att det även omfattar mindre bilar. De flesta bilarna som säljs idag undantagsvis V40 är ju tjänstebilar och förklaringen ligger troligtvis i att bilarna är dyra. Det är ju lättare att tjäna pengar på de stora och dyra bilarna då marginalerna är större men är det verkligen stora suvar som de flesta utav oss vill ha samt har råd med? Om nu V70 försvinner till fördel för en mindre praktisk bil som V90 verkar att vara så är jag ändå lite orolig för Volvos del. ( trots att V60 utav någon märklig anledning säljer bra )
Peter i Sidney, helt klart kom nya XC90 mycket sent. Samtidigt kanske väntan var värt det eftersom man då han göra om bilen från grunden och få till ny bra design. Man behövde ju en helt ny bil som samtidigt slog an tonen från den förra. Jag tycker man lyckats förvånansvärt bra med det. Även nya drivlinor som ju verkar vara kanon, även om man möjligen kan sakna en 6-cylindrig motor. Nya T6 har å andra sidan vunnit priser och enbart fyror är nog rätt tänkt från Volvo även om detta ju är den största och tyngsta modellen Volvo har, vilket ju sätter konceptet på prov. Accepterar folk att köpa dyra lyxbilar med bara en fyra under huven? Frågan kanske ställs på sin spets ännu mer med nya S90 som kommer i år.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.