Över hälften av alla dödsolyckor i trafiken inträffar på landsvägar och EU-länderna måste förbättra säkerheten på vägar utanför tätbebyggt område om trafiksäkerhetsmålen ska nås, enligt en ny rapport från organisationen European Transport Safety Council.
Under 2022 omkom drygt 10 000 personer i dödsolyckor på landsvägar som ofta saknar mittseparering och sidoräcken. Dessutom kan både bilar, lastbilar, fotgängare och cyklister samsas på samma sträcka. Både singelolyckor och mötesolyckor är relativt vanliga.
Just säkerheten för cyklister på landsvägar pekas ut som en nyckelfaktor. Hälften av cykelolyckorna sker på landsvägar.
De svenska 2+1-vägarna pekas i rapporten ut som ett föredöme för att öka säkerheten. Men även i andra länder finns intressanta lösningar. Skottland har infört vägmarkeringar som guidar motorcyklister genom skarpa kurvor och Polen har byggt 80 mil separerade cykelvägar på landsbygden.
– Med allt mer fokus på trafiksäkerheten i städer är det extremt viktigt att politikerna inte glömmer bort landsvägarna där hälften av alla dödsfall i trafiken inträffar, säger Jenny Carson, en av författarna till rapporten.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 2024-03-28 18:02 Polisen skulle behöva ha…
- 2024-03-28 17:15 SnookerPro skrev: "Skottland…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.