Konstruktionen med växelvis fler körfält kombinerat med vajerräcke får internationell utmärkelse.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth fick å Sveriges vägnar ta emot organisationen iRAP:s Global Innovation Award 2020. Detta för Sveriges införande av 2+1-design kombinerat med vajerräcke på landsvägar. iRAP står för International Road Assessment Programme och utvärderar vägar världen över i syfte att öka trafiksäkerheten.
– Sedan första utvecklandet 2006 har innovationen visat sig uppnå en anmärkningsvärd reduktion av allvarliga krascher i Sverige. Dessutom har den kopierats och förändrar säkerheten i Spanien, Irland, Nya Zeeland och Australien och räddar tusentals liv, säger Lina Konstantinopoulou. Hon är generalsekreterare på iRAP:s europeiska underorganisation EuroRAP, som i sin tur är ett syskonprogram till krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP, vilka testar nya bilars krocksäkerhet.
Enligt forskaren Anna Vadeby på Statens Väg och Transportforskningsinstitut, VTI, visar utvärderingar av 2+1-vägarna i Sverige att de sänker antalet dödsfall och allvarligt skadade i trafikolyckor med 50 procent.
IRAP rekommenderar nu bland annat Indien och Mexiko att bygga 2+1-vägar och tar som exempel att 93.000 liv skulle kunna räddas på 20 år i Indien om 1.750 mil mötesväg gjordes om till 2+1-väg.
Diskutera: Vad tycker du om 2+1-vägar?
– Sedan första utvecklandet 2006 har innovationen visat sig uppnå en anmärkningsvärd reduktion av allvarliga krascher i Sverige. Dessutom har den kopierats och förändrar säkerheten i Spanien, Irland, Nya Zeeland och Australien och räddar tusentals liv, säger Lina Konstantinopoulou. Hon är generalsekreterare på iRAP:s europeiska underorganisation EuroRAP, som i sin tur är ett syskonprogram till krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP, vilka testar nya bilars krocksäkerhet.
Enligt forskaren Anna Vadeby på Statens Väg och Transportforskningsinstitut, VTI, visar utvärderingar av 2+1-vägarna i Sverige att de sänker antalet dödsfall och allvarligt skadade i trafikolyckor med 50 procent.
IRAP rekommenderar nu bland annat Indien och Mexiko att bygga 2+1-vägar och tar som exempel att 93.000 liv skulle kunna räddas på 20 år i Indien om 1.750 mil mötesväg gjordes om till 2+1-väg.
Diskutera: Vad tycker du om 2+1-vägar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kunde de bara göra vägarna avskilda med räcken som inte strimlar motorcyklister vore det ännu bättre.
50 PROCENT? Vad röker de?
@Roger - alltid lika kul med folk, som på Trumpskt manér VET saker och ingen forskning förankrad i verkliga data kan rubba dem....
Blir det verkligen så mycket billigare att bygga dessa kompromissvägar jämfört med en äkta motorväg?
Saabium, att asfaltera långa vägsträckor kostar väl en hel del pengar, så att skippa ett körfält kan jag tänka mig gör en hel del på kostnaden, men det är bara vad jag tror.
Föredrar helt klart 2-1 vägar framför vanliga mötesvägar.
2+1 vägar känns irriterande, men smaken är ju som baken!
Om bara folk kunde hålla jämn fart vore dessa vägar bra. Irriterande att åka som en jojo fram och tillbaka pga ojämn hastighet. Kan inte förstå varför mer än hälften av alla bilförare inte klarar av att hålla angiven hastighet när det bara är en fil....
#9: Det där får adaptiva farthållaren reta upp sig på om den vill :-)
Bejje
Ja motorvägar kostar en hel del, men vi som kör bil i Sverige betalar också en hel del för det. Länder med jämförbara kostnader för att köra bil har inte sällan rikstäckande motorvägsnät.
Bygg 2+2 vägar med vajerräcke i mellan. De är säkrast o kostar inte mkt mer.. (Men då får politikerna med 0-vision svårt att sänka hastigheten till 40km/h.. eller 20km/h helst..).
Sätt all godstrafik på tåg istället, så blir det ännu mkt bättre..
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.