Bristen på halvledare drabbar just nu en mängd olika branscher. I bilvärlden får köparna stå ut med längre leveranstid på nya bilar.
Nya bilar innehåller betydligt mer ny teknik än för bara några år sedan, men de halvledare som används i bilar är inte de mest lönsamma för chipptillverkarna. Därför prioriteras biltillverkarna ned jämfört med exempelvis tillverkare av mobiltelefoner.
För att klara krisen gör analysföretaget Gartner nu bedömningen i en ny rapport att hälften av de tio största biltillverkarna ska designa egna chipp senast om tre år.
”Biltillverkarna blir teknikbolag”
Istället för att förlita sig på en underleverantör tar biltillverkarna alltså själva hand om chipptillverkningen, något de hittills ofta försökt undvika. Att tillverka egna chipp kan också ge bättre kontroll över hela kedjan, från mjukvara till hårdvara.
– Vi tror att lärdomarna från chippbristen kommer fortsätta driva på utvecklingen att biltillverkare blir teknikbolag, säger Gaurav Gupta, analytiker på Gartner.
Enligt honom är chipptillverkarna leverantörer i tredje eller fjärde led till biltillverkarna.
– Det innebär att det oftast tar ett tag innan de anpassar sig till förändringarna som sker inom bilindustrin.
Hyundai har tidigare öppnat för att tillverka egna chipp istället för att förlita sig på underleverantörer.
– Vi vill ha möjlighet att utveckla våra egna halvledare inom koncernen för att bli lite mindre beroende av andra i den här typen av situation, har José Munoz, som är global operativ chef på Hyundai, tidigare sagt i en intervju med Automotive News.
- Halvledare är benämningen på ett material som inte leder ström lika bra som en ledare, men som inte stoppar strömmen helt. Därav ordet halvledare.
- Det vanligaste exemplet på en halvledare är kisel. Flera transistorer på en halvledarplatta kallas chipp, eller mikrochipp. Dessa används i princip i alla elektriska produkter.
- Halvledare är viktiga beståndsdelar för att göra mikrochipp som är vitala för alla former av elektronikprodukter, inte minst bilar.
- Halvledarbristen gör att leveranser av beställda bilar kan bli försenade med upp till ett halvår, i vissa fall ännu längre. Nybilskunderna kan inte heller beställa den utrustning de önskar.
- När den globala pandemin slog till var biltillverkarna snabba med att skala ned produktionen. När nu biltillverkarna vill öka produktionstakten igen är det svårt att få tag på halvledare.
- Bilindustrin lider också av att de ofta saknar egna lager utan arbetar med så kallad just-in-time där delar går direkt ut på produktionslinan när de anländer.
- Även själva produktionen av halvledare har haltat den senaste tiden, mycket beroende att halvledarfabriker i Sydostasien har tvingats stänga under pandemin.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.