Volvo XC40 vann och högsta chefen Håkan Samuelsson kunde lyfta Årets Bil-pokalen.
Om någon Volvo skulle vinna Årets Bil var det XC40, säger Volvochefen Håkan Samuelsson med bucklan i händerna.
För första gången har en Volvo utsetts till Årets Bil. När juryns röster var räknade stod XC40 som segrare och Håkan Samuelsson, vd Volvo Cars, fick kliva upp på scenen för att ta emot priset.
– Äntligen. Vi har försökt så många gånger, säger Håkan Samuelsson i vimlet av fotografer precis efter prisutdelningen vid bilmässan i Genève.
Segermarginalen var hyfsat bekväm. Volvon fick 325 jurypoäng, tvåan Seat Ibiza fick 242 och trean BMW 5-serie fick 226.
– Det var ändå lite överraskande, säger Håkan Samuelsson. Jag tänkte: nu blir vi tvåa som vanligt. Men om vi skulle vinna med någon bil så var det med XC40. Hade inte den blivit Årets Bil hade vi gått hem och deppat ihop.
Varför vinner XC40 tror du?
– Jag tror att det är en bil för framtiden. Det är ett segment som växer. Det är en bil som fått otroligt bra respons. Och det var extra kul att se att den var så populär i många länder, säger Håkan Samuelsson.
Bland annat fick XC40 höga poäng från jurymedlemmarna från Italien och Spanien medan den svenska jurygruppen, där Vi Bilägares Tommy Wahlström ingår, delade ut flest poäng till Audi A8.
– Förut har man sett en viss tendens av geografisk patriotism, lite som Eurovisionsschlagern. Men den här bilen funkar väldigt bra överallt. Man såg att både italienare och spanjorer röstade på den framför en kandidat från sitt eget land. Till och med Sverige röstade för ett annat bilmärke, såg jag. Det gjorde det extra trovärdigt, säger Håkan Samuelsson.
Framöver kommer Årets Bil-titeln att användas i Volvos marknadsföring.
– Jag tror att det är många som tittar en extra gång på Årets Bil. Även om man inte tänkt sig en Volvo som förstahandsval så tittar man nog en gång extra. Så det är viktigt för oss, säger Håkan Samuelsson men påpekar att symbolvärdet kan vara viktigare:
– Alla som jobbat med den här bilen får en signal av uppskattning. Det är viktigt. För det är de som skulle ha varit här och tagit emot det här priset.
Övriga finalister som inte räckte hela vägen fram var Kia Stinger (204 poäng), Citroën C4 Aircross (171), Audi A8 (169) och Alfa Romeo Stelvio (163).
Diskutera: Vann rätt bil?
– Äntligen. Vi har försökt så många gånger, säger Håkan Samuelsson i vimlet av fotografer precis efter prisutdelningen vid bilmässan i Genève.
Segermarginalen var hyfsat bekväm. Volvon fick 325 jurypoäng, tvåan Seat Ibiza fick 242 och trean BMW 5-serie fick 226.
– Det var ändå lite överraskande, säger Håkan Samuelsson. Jag tänkte: nu blir vi tvåa som vanligt. Men om vi skulle vinna med någon bil så var det med XC40. Hade inte den blivit Årets Bil hade vi gått hem och deppat ihop.
Varför vinner XC40 tror du?
– Jag tror att det är en bil för framtiden. Det är ett segment som växer. Det är en bil som fått otroligt bra respons. Och det var extra kul att se att den var så populär i många länder, säger Håkan Samuelsson.
Bland annat fick XC40 höga poäng från jurymedlemmarna från Italien och Spanien medan den svenska jurygruppen, där Vi Bilägares Tommy Wahlström ingår, delade ut flest poäng till Audi A8.
– Förut har man sett en viss tendens av geografisk patriotism, lite som Eurovisionsschlagern. Men den här bilen funkar väldigt bra överallt. Man såg att både italienare och spanjorer röstade på den framför en kandidat från sitt eget land. Till och med Sverige röstade för ett annat bilmärke, såg jag. Det gjorde det extra trovärdigt, säger Håkan Samuelsson.
Framöver kommer Årets Bil-titeln att användas i Volvos marknadsföring.
– Jag tror att det är många som tittar en extra gång på Årets Bil. Även om man inte tänkt sig en Volvo som förstahandsval så tittar man nog en gång extra. Så det är viktigt för oss, säger Håkan Samuelsson men påpekar att symbolvärdet kan vara viktigare:
– Alla som jobbat med den här bilen får en signal av uppskattning. Det är viktigt. För det är de som skulle ha varit här och tagit emot det här priset.
Övriga finalister som inte räckte hela vägen fram var Kia Stinger (204 poäng), Citroën C4 Aircross (171), Audi A8 (169) och Alfa Romeo Stelvio (163).
Diskutera: Vann rätt bil?
Fakta: Så röstade juryn
1. Volvo XC40: 325
2. Seat Ibiza: 242
3. BMW 5-serie: 226
4. Kia Stinger: 204
5. Citroën C3 Aircross: 171
6. Audi A8: 169
7. Alfa Romeo Stelvio: 163
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Lite komiskt att Audi A8 kom näst sist, om det inte varit för den svenska röstningen där de röstade upp den så hade den kommit sist... Skiljer en hel del i uppfattning på svenska juryns omdöme och övriga europa
A8!! Hittade man inget större och tyngre att rösta på?
Det ska vara en SUV och då vann Volvo. Grattis!
Andra plats Ibiza?, är inte Leon storebror? Min Leon 2017, är definitifr en bättre bil!
Vilket nytänk har denna bil? Bojkott
notariuspublicus har redan reagerat ser jag och att jag håller med! Det är det svåra med det svenska. Denna ämlighet, ständiga utvik på pkismens altare. Ja vad rart...dom hade deppat ihop annars!
ingen mördande konkurrens detta år!
Grattis Volvo till utmärkelsen.
#4 #8.
Just precis. Gråt ut mot mammas axel!
Hade nog blivit en andraplats om VW's nya SUV varit med?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.