Företag är ständiga måltavlor för datorhackare. Fordonsbranschen är inget undantag. I synnerhet inte då branschen befinner sig i en expansiv fas när det gäller digitala och uppkopplade lösningar. 29-åriga Eaton Zveare i Florida, USA, ingår i ett nätverk av vänligt inställda hackare (i branschterm kallade white hats, alltså vita hattarna) som söker svagheter i företags digitala system. Om de hittar en lucka gör de företaget uppmärksam på det i hopp om erhålla en belöning, något annat syfte säger sig gruppen inte ha.
Motpolen till de vita hattarna är de svarta hattarna. Hackare vars syfte är att hitta svagheter i systemet i syfte att stjäla känslig information och därefter kräva lösensumma för att inte röja de förmodade känsliga affärshemligheterna.
Eaton Zveare uppges dock inte haft några onda avsikter när han lyckades ta sig in i Toyotas leverantörsportal, med hjälp av en giltig e-mailadress. Mailadressen kunde användas för att ta sig förbi lösenord och rakt in i systemet som sägs innehålla cirka 14 000 mailkonton, hemliga dokument, projektbeskrivningar och övrig företagsinformation. Något Automotive News var först att rapportera om.
Eaton rapporterade omedelbart den bristfälliga säkerhetsluckan till Toyota. Biltillverkaren har i ett uttalande uttryckt tacksamhet för att han gjort dem uppmärksamma på felet. Däremot ska de inte betalat någon belöning, något som annars vore kutym att göra. Eaton själv har i ett eget uttalande sagt att den uteblivna belöningen riskerar att fungera som en signal till andra hackare att det är bättre att sälja informationen på svarta marknaden snarare än att göra Toyota en tjänst.
Det här är inte första gången som Toyotas system har hackats. En klen tröst för biltillverkaren är att problemet är omfattande, över hela branschen, något som Vi Bilägare tidigare rapporterat om i flera olika omgångar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.