Nästa artikel
Gröna Bilister kräver etanolersättning
Nyheter

Gröna Bilister kräver etanolersättning

Publicerad 28 juli 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Under våren har höga sulfathalter i etanolen tvingat många bilägare att reparera sina bilar. Nu kräver Gröna Bilister att bränslebolagen ersätter bilisterna.
Enligt Tesla ska det vara världens säkraste suv. Eldrivna Model X anlände, något försenad, till marknaden i höstas och är utrustad med ”Bioweapon defense mode” som ska skydda mot luftföroreningar och biologiska vapen utanför.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-07-28 20:43
S-E S (ej verifierad)

Det är klart att det kan man väl kräva, men så kan det gå när man kör på ett ocertifierat bränsle. Lite får man väl skylla sig själv då, eller lite omkostnader för miljöns skull måste man väl tåla?

#2 • Uppdaterat: 2010-07-28 21:22
Bengt Andersson (ej verifierad)

Helt otroligt. Det går inte för sig att bara bortse från ansvaret med ersättningsbränslet. Tanken att ge bilägarna ett nytt etanolbränsle och tjäna mera pengar innebär ju också att ansvaret för bränslet inte upphör, utan måste tillfullo garanteras. Alla nya produkter är ansvarsmässigt leverantörens garanti för att funktionen är tillfredsställande och väl fungerande.

#3 • Uppdaterat: 2010-07-28 22:15
Ingo (ej verifierad)

De som kör på etanol gör väl det för att de fick statliga subventioner,då får de väl ta dom pengarna och lägga på mer reperationer och underhåll, kunde de tro något annat. Vegetabilisk föda är till för att ätas och inte för att tanka bilen med.

#4 • Uppdaterat: 2010-07-28 22:31
Raphael (ej verifierad)

Brazilien har kört på etanol sedan 70-talet och detta fungerar väldigt bra. T-Forden hade förresten etanolmotor, det är inte många som känner till att i 1900-talets början så fanns det både mackar och fordon för etanol i USA. Men etanolen dog som bilbränsle när den amerikanska kongressen höjde skatten på alkohol, vilket var initierat av John D Rockefeller på Ohio Standard Oil, alla oljebolags moder och den faktiske grundaren av oljeindustrin.

#5 • Uppdaterat: 2010-07-28 22:50
Jes (ej verifierad)

Lite tragikomisk är det .. för det är just de få som faktiskt tankat etanol som drabbats. ..

#6 • Uppdaterat: 2010-07-29 01:07
Christer (ej verifierad)

"problemen börjar i våras" står det i artickeln.... I he.vte heller. Jag fick problem redan våren 2008 med min SAAB De ville byta spridare och rengöra det mesta i motorn till höga kostnader. Jag övergick till 98 oktan och ett nytt bilbatteri i stället och efter några tankningar med upp till 30 SEK med startmotor (därav det nya batteriet) så startade motorn. Sedan bad jag dem nollställa alla givare i elektroniken och sedan startade den lite lättare. Jag kunde inte ens byta oktantal för då var den svårstaartaf igen. Efter det så hade jag bilen i 8 månader innan jag bytte. Hela tiden på 98 oktan. Snacka om miljövänligt!
Så kom inte o snacka om att detta började i våras!

#7 • Uppdaterat: 2010-07-29 11:10
Etanolbilist=Miljöhjälte! (ej verifierad)

Har som tur varit klarat min Ford-etanolmotor och tydligen tar Saab och Ford hand om reklamationerna på ett förtjänstfullt sätt. Däremot är det ju skandal att inte berörda oljebolag ställer upp. Skriv vilka de är så vi vet var vi INTE ska tanka! F n är det ca 1 kr billigare/mil med etanol och det är bra/nödvändigt för ekonomin o miljön.

#8 • Uppdaterat: 2010-07-29 12:43
S-E S (ej verifierad)

ETANOLBILIST=MILJÖHJÄLTE, jag vet inte om detta är en verklighetsbeskrivning eller Miljöpartiets inlägg i den kommande valkampanjen? Faktum kvarstår: tankar man medvetet ett ocertifierat bränsle, vilket framgår av att man inte kan ge dig en entydig förbrukning per mil när du kör på E 85, så får man i sitt enfald stå sitt kast!
Tänk om "bensinbilisterna" vore lika lättlurade? Skulle en bensinbilist tanka från en bensinpump där det står "oklassad bensin med variabelt oktantal och innehåll, skonsam mot miljön"?. Jag tror inte det!
I och med att det inte ställs tydliga krav på innehållet i den etanol som levereras, t ex av kunderna, så kommer eländet att fortsätta. Varför ska det vara så svårt att klara av en klassning av alkohol? Har ni frågat Systembolaget? Det är där expertisen sitter, inte hos pölitikerna!

#9 • Uppdaterat: 2010-07-29 13:42
Bengt Andersson (ej verifierad)

Svar till Etanolbilist. Helt OK att ange de bolag som
inte tar sitt ansvar för skiten dom säljer. En köpbojkott på bolagen är nog ett bra lösning. Förundras över att inte Vi Bilägare tar ställning och stöder bilägarna i kampen - vilket det ju tycks vara. Tidningen brukar ju ha vettiga synpunkter på det mesta vad betr. bilägande.

#a • Uppdaterat: 2010-07-29 14:55
Etanolbilist=Miljöhjälte (ej verifierad)

SES; Självklart ska det inte säljas ett bränsle på macken som skadar en modern motor. Vi kunder kan inget om bränslen - den kunskapen ska oljebolagen besitta. Av ditt resonemang verkar det som du företräder ett oljebolag?! Jag är inte miljöpartist men har tankat o kört på etanol i snart 6 år utan några problem - bara hjälpt moder natur lite på vägen!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.