Volkswagen har hittat på en lösning för att konvertera klassikern till eldrift. E-Beetle har en räckvidd på 20 mil och 82 hästkrafter.
Nu kan du modernisera din gamla pärla. Volkswagen Typ 1, eller ”Bubblan” som den kallas på svenska, kan konverteras till elbil, e-Beetle.
Det görs av tyska företaget eClassics utanför Stuttgart, men komponenterna som behövs för omvandlingen är specialframtagna av Volkswagen själva. Grunden till den elektriska drivlinan kommer från samma komponenter som sitter i nya e-Up, som nyligen presenterades.
Det görs av tyska företaget eClassics utanför Stuttgart, men komponenterna som behövs för omvandlingen är specialframtagna av Volkswagen själva. Grunden till den elektriska drivlinan kommer från samma komponenter som sitter i nya e-Up, som nyligen presenterades.
Batteriet sitter i bilens underrede och har en kapacitet på 36,8 kilowattimmar. Det ger en räckvidd på 20 mil. Bilen kan dessutom snabbladdas med CCS och laddluckan sitter under höger baklykta.
Sammanlagt får elbubblan en effekt på 82 hästkrafter och toppfarten blir 150 kilometer i timmen. Omvandlingen gör att bilen får en ny totalvikt på 1280 kilo. Det finns inga uppgifter om vad det kostar att göra om sin veteran till en e-Beetle.
Sammanlagt får elbubblan en effekt på 82 hästkrafter och toppfarten blir 150 kilometer i timmen. Omvandlingen gör att bilen får en ny totalvikt på 1280 kilo. Det finns inga uppgifter om vad det kostar att göra om sin veteran till en e-Beetle.
Volkswagen har också planer på att ta fram en liknande konverteringslösning för folkabussen Typ 2.
– Det är inte heller omöjligt att vi kommer att få se en e-Porsche 356 framöver, säger Thomas Schmall, styrelseledamot i Volkswagen Group Components.
Diskutera: Tycker du att det är en bra idé att konvertera gamla bilar till eldrift?
– Det är inte heller omöjligt att vi kommer att få se en e-Porsche 356 framöver, säger Thomas Schmall, styrelseledamot i Volkswagen Group Components.
Diskutera: Tycker du att det är en bra idé att konvertera gamla bilar till eldrift?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.