Volkswagen Golf fortsätter sin dominans på den europeiska kontinenten. Modellen som fått en hel bilklass uppkallad efter sig såldes totalt i 484 547 exemplar under fjolåret.
Det är 1,2 procent färre jämfört med 2010, men ändå tillräckligt för att bärga förstaplatsen på försäljningslistan. Och det med marginal.
Tvåan – Volkswagen Polo – noterade 356 490 registreringar i Europa, tätt före Ford Fiesta som knep åt sig bronspengen med 348 465 sålda exemplar.
Sju av de tio främsta modellerna minskade sin försäljning jämfört med året innan. Noterbart är att bilarna på topplistan härstammar två länder, sju från Tyskland och tre från Frankrike.
Diskutera: Vad tycker du om topplistan?
(Placering, modell, antal sålda, förändring jämfört med 2010)
1. VW Golf, 484 547 (-1,6 %)
2. VW Polo, 356 490 (+0,5 %)
3. Ford Fiesta, 348 465 (-13,3 %)
4. Opel Corsa, 313 325 (-1,7 %)
5. Renault Clio, 294 172 (-13,1 %)
6. Opel Astra, 287 249 (-1,3 %)
7. Ford Focus, 280 209 (+7,0 %)
8. Peugeot 207, 242 385 (-20,6 %)
9. Renault Megane, 239 329 (-8,3 %)
10. VW Passat, 233 330 (+46,5 %)
Källa: Jato
2011: Volkswagen Golf
2010: Volkswagen Golf
2009: Volkswagen Golf
2008: Volkswagen Golf
2007: Peugeot 207
2006: Opel Astra
2005: Opel Astra
2004: Volkswagen Golf
2003: Peugeot 206
2002: Peugeot 206
2001: Volkswagen Golf
2000: Volkswagen Golf
Källa: JATO
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Inte konstigt att Golf säljer bra. Det är en bra och kompetent bil. Bra kvalitet och fin körkänsla, lite dyr kanske men man får verkligen vad man betalar för i detta fallet.
Hm... Vet inte om den utmärkt sig speciellt, tycker mer att det är en bil, en Folkvagn i modern tid
Av de 648000 Golfar som såldes runt världen 2011, var nästan 500000 st. av dessa sålda i Europa visar ju tydligt att det är en bil som helt klart går hem här i Europa.
.
Enligt tidskriften Forbes är Golf på 10:e plats av världens mest sålda bilar år 2011:
http://www.forbes.com/pictures/mkk45ekfi/10-volkswagengolf-2012/
Att VW däribland modellen Golf är en klass och stilbildare e det inget snack om. Att den dessutom e bra är det heller inget snack om!
Att Golf är en tråkig bil är det inget snack heller om. Likaså Polo. Har provkört bägge och förstår nu undvika ;)
Men vi människor tycker om att köpa det som säljer bra oavsett om det är bra, så har det alltid varit och kommer alltid att vara. :)
Har själv en Golf 2011 och kunde inte vara mer nöjd. Det är en utmärkt bil på alla sätt. Både snygg, sportig och rolig att köra. Utrymmen är utmärkta för att vara en mindre bil och förbrukningen på min ligger runt 0,65 blandad (1,4 TSI 122hk) vilket är helt okej. Skatten är bara 850 kr om året och servicen är var 3000 mil vilket jag gillar skarpt (har bättre saker än att åka på service i tid och otid).
Peugo: Lite konstigt resonemang av dig. Skulle en bil som det säljs få av per automatik bli bättre?
Många köper Golf av gammal vana, det finns en hög kundtrohet.
Notera också att den tyska marknaden går bra, tyskarna köpte fler bilar år 2011 än 2010 medan övriga Europa tappar. Klart Golf säljs bäst i Tyskland och ännu fler Golf säljs i Tyskland när tyskarna köper fler bilar. Volkswagen har även ett etablerat servicenät i Skandinavien och ett stabilt rykte (trots alla missar med Passat som varit genom åren, men kanske just det - det var Passat, inte Golf).
Kundtroheten och stabiliteten med Golf är också en akilleshäl för Volkswagen, de vågar ju inte göra annat än små små förändringar för varje ny modell medan konkurrenterna är de som leder utvecklingen framåt i design och teknik, men många konservativa köpare - som är de som köper Golf - bryr sig inte om att ha det senaste.
Ford har länge gjort den rymligaste bilen i "Golf-klassen" och med körglatt chassi. Renault och Peugeot har länge gjort de mest komfortabla, behagliga och teknikspäckade alternativen, med Citroën som stått för det personliga och sköna. Fiat kör på med utrustning och bra balans mellan komfort och körglädje, med fräsig formgivning. Men Fiat är man misstänksam mot i norden tyvärr.
Golfen är inte sin klass bästa bil, men den har högt andrahandsvärde och i tider av ekonomisk kris väljer folk det som de tror innebär trygghet även om denna trygghet mer är en illusion.
Golf mk 1 var verkligen en bra bil för sin tid och ledande i klassen på de flesta punkter, förutom rostproblemen då. Sen dess så är jag inte lika övertygad om dess storhet, visst är den kompetent men samtidigt har den tappat mycket av den karaktär och ungdomliga framtoning som ettan hade.
Bra men i likhet med de flesta VAG-bilar jag kört på senare år en väldigt stram och för mig trist karaktär med noll körglädje, GTI-modellerna undantaget. Men vi är ju alla olika..
Min morbror och fru har köpt ny Golf var 3e år sen den kom på 70 talet, men efter 2 st Golf IV gav dom upp och köpte ett annat märke 2004, det komiska är att bilen dom köpte då har dom kvar fortfarande !!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.