Volkswagen fortsätter att dominera på den europeiska bilmarknaden. När siffrorna för juliförsäljningen tillkännagavs på onsdagen återfanns två VW-modeller överst i topplistan.
Ohotad etta är Volkswagen Golf som under månaden nådde 37 847 nyregistreringar, 2,9 procent fler jämfört med i fjol. Räknat över hela året har modellen dock tappat 6,1 procent.
Bakom Golf följer Volkswagen Polo med 30 144 sålda bilar och Fordmodellerna Fiesta och Focus med 25 659 respektive 23 089 nyregistreringar.
Topplista juli:
(Placering, modell, antal sålda, förändring jämfört med samma månad 2010)
1. Volkswagen Golf: 37 847 (+2,9 %)
2. Volkswagen Polo: 30 144 (+0,7 %)
3. Ford Fiesta: 25 659 (-11,7 %)
4. Ford Focus: 23 089 (+18,6 %)
5. Renault Clio: 21 986 (-4,8 %)
6. Opel Astra: 21 864 (+2,7 %)
7. Opel Corsa: 21 669 (+0,6 %)
8. Volkswagen Passat: 21 589 (+22,6 %)
9. Renault Megane: 19 024 (-16,2 %)
10. Peugeot 207: 18 938 (-15,9 %)
Källa: Jato Dynamics
Diskutera: Vad tycker du om topplistan?
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skulle vara intressant att veta varför de som ligger i topp har sålt mest.....
1. Priset? nja,inte är väl Golf en vidare prisvärd bil.. (inte i S i alla fall?
2. Kvalitet? hmmm.. inte är väl ford känd för någon vidare kvalitet i alla fall...
3. Gynna den egna bilindustrin? .. hmmm kanske, det finns rätt många tyskar....
4. Miljömedvetenhet? Knappast när man väljer dessa bilar....
Att dessa bilar skulle ligga i topp verkar helt otroligt.... Skulle vara intressant att jämföra med mest sålda i sverige....
Håller med leifer, vw har oförkänt gott rykte..
Pulu, jag tänkte samma sak, det är en dyr gammal bil med tveksam kvalité, finns bättre bilar i klassen för en billigare peng..
Förstår detta fullt ut. VW och Ford har i dag en otroligt bra kvalitet. Bygger bra bilar till vettiga pengar.
Kan bara se på våra företags-bilar, vilka är på verkstad? Inte är det VW utan Volvo och SAAB.
VW säljer nästan 38000 Golf på en månad, hur många sa SAAB att de skulle sälja om året? ;-)
Knappast förvånade. Bilarna i den klassen är storsäljare nere på kontinenten och är sannolikt ganska bra rangordnade i förhållande till habegär/prisvärdhet/kvalité. Passat sticker ut som en stor bil, men den säljer ju å andra sidan riktigt bra. Vilket heller inte är förvånande.
Förstår inte jag heller vem (och varför) köper VW:s produkter? Provkörde "nya" Passat nyligen och den hade ju blivit bara sämre än förut!? Sämst i klassen tom? Golf har ju aldrig varit något speciellt ifall det inte står GTI på bilen, annars är den med de sämre i klassen. VW har ju inte stått för någon kvalitet på senaste åren, mycket krångel, för lite goodwill. Jag ljög i början. Nog vet jag varför dom säljer, när lämmeltåget väl kommer igång så köper alla samma bil som sin granne, så har det alltid varit och kommer väl alltid att vara och glöm inte att fransmännen kan ALDRIG göra kvalitetsbilar! ;)
Lite väl magstarkt att en Pegeuot-ägare klankar ner på andra angående kvalitet.
Tänk att så många bilköpare har fel och kör skitbilar utan att märka det...
Har tillräckligt med tjänstebilschaufförer runt om mej som haft problem med VW:s "kvalitet" och tyvärr är det större fel som automatväxellådor och motorer (speciellt vintertid!) som inte fungerar som det är tänkt. Kallt som attans är det i bilarna på vintern, fattar inte vem som varit med och planerat bilarna för Nordisk klimat? Väldigt svårt tycks det vara att få felen fixade, gamla delar byts ut till nya (men precis likadana!) så nog har man tillräckligt med saker att undra över? Peugeots kvalitet har bevisligen nått en väldigt bra standard from. 308 -modellen. Visst har dom också haft sina problem med tex. BMW/PSA THP -motorn på vintern men de problem har blivit fixade med nya lösningar gjorda av PSA. PSA-bilarna behöver man inte heller frysa i på vintrarna utan de brukar vara bland de bästa (flera tester). Alla bilar har såklart mer eller mindre fel nån gång, förr eller senare, men kan man få välja så tar man väl dom mindre istället och även dom lite senare? Tror ändå inte att franska bilar kommer att få sitt "rykte" förbättrat under min livstid oavsett om kvaliteten vore den bästa av alla för vissa saker ändras inte under en natt (Skoda är kanske ett litet undantag med dom rider ju på VW:s "rykte")? Kan ännu tillägga att våra franska tjänstebilar har varit bland dom säkraste bilarna och speciellt i år är det många som slutligen vågat ta steget och testa hur franska bilar (hos oss = PSA:s bilar) fungerar i praktiken, körkänslan har det ju inte varit något fel på (nåja Citroen har inte alltid varit i topp men fjädringen, wow!). Tyska bilars fjädring fungera för det mesta allt för dåliga på vintervägar om man gillar komfort.
Kanske är det så enkelt att köparna gillar produkterna. Ja, ta mig tusan.
Jes_: Och du pratar om brister i objektivitet? ;)
Skulle påstå att vi människor finner vår kvalitet var vi själva "vill". Svaret ligger i människopsykologin och marknadsföringen vet i vilka trådar man skall dra och att lyckas man nå en viss nivå med sin "propaganda" så är det väldigt svårt för någon annan att nå den nivån. Det är bara att kolla i psykologiböcker om du vill hitta fler svar för våra människors synnerligen konstiga beteende. Alla får "lära" sig redan från liten att franska bilar, och allt annat franskt, är skit och det här återspeglas ju såklart i allt, du får "bättre" (noggrannare) service hos bilbesiktningen o.dyl. Rasar franska bilar sönder när de blir gamla? Ja och nej. Ja i de fall var den 3-4. ägaren fixat bilen (som är väldigt billig för franska bilars andrahandsvärde är det) själv med Kina-reservdelar (väldigt vanligt!) och egna patenter. Bilar som håller sitt andrahandsvärde bättre ses alltid bättre om av de följande ägarna, använder tom. märkesservice. Vågar därför påstå att du inte hittar information om den riktiga "kvaliteten" någonstans, inte i statistikerna heller (fast där har ju 308 och senare (2008/09 ->) 407 visat sina framfötter). Jag jobbar i en firma med väldigt många tjänstebilar (håller även möten var dessa diskuteras) så jag får väl tro på den sanningen de berättar mej? Sämsta bilarna för tillfället har varit DSG/TSI -bilar och Subaru (manuella växellådan fungerar inte på vintertid utan en *helsikes* massa kraft och dom ha elfel som inte går att finna). Överlägset bästa har Citroen C4/nyaste C5 varit. Skulle råda er att köpa en bil ni gillar att köra och vet att har en servicestation som kan sitt jobb (behöver inte använda märkesservice!), köp alltså inte enbart franskt utan en bil som ni gillar (livet är för kort att bara köpa tyska tråkiga bilar (finns såklart roliga tyska bilar också))! Min sämsta bil hittils har varit en Volvo, kanske kunde ha klarat mej med den men då inte servicekillarna kunde få något fixat på en gång så bytte jag den bort. Skulle ändå kunna tänka mej en ny Volvo för inte kan man välja bort ett märke bara för att man ägt en bil som har haft extra problem. Har ägt 4 franska bilar och alla har varit helt problemfria (hållit dom ca 6 år, egna bilar) och bara skryt har man fått höra vid besiktningen fastän attityden mot franska bilar har varit väldigt, väldigt tydlig.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.