Som vi tidigare rapporterat har GM tvingats återkalla närmare 1,6 miljoner bilar efter flera olyckor med krockkuddar som felaktigt löst ut. Produktionsfelet ska ha orsakat både personskador och dödsfall i USA. Den senaste återkallelsen gällde bilar för den amerikanska marknaden som exempelvis Chevrolet Cobalt, Chevrolet HHR, Pontiac Solstice och Saturn Sky.
Nu har det framkommit att koncernen har problem med fler bilmodeller. Igår gick GM:s relativt nytillträdde vd, Mary Barra, ut med att ytterligare tre olika återkallelser på totalt 1,7 miljoner bilar måste till.
Under våren har totalt 3,2 miljoner bilar återkallats och förutom kostnaden för GM att gå igenom dem har ett utskott i representanthuset nu fått i uppgift att granska biltillverkaren. Här följer listan på de modeller som nu ska in för kontroll:
Chevrolet Express och GMC Savannah, vars instrumentbräda uppdateras för att möta säkerhetskraven för obältade passagerare.
Cadillac XTS ska få en lösning på en tidigare överhettande bromsservo som orsakat två kända bränder.
Buick Encleve, GMC Acadia, Cheverolet Traverse och Saturn Outlook har ett fel i systemet för sidokrockkuddarna som måste åtgärdas.
Diskutera: Varför tror du att GM råkar ut för det här just nu?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
75 minuter och ingen kommentar,..beror det på att bilarna var Amerikanska och inte Japanska,Tyska eller Franska?
Alla tillverkare återkallar bilar om det är absolut nödvändigt men inte alla gör det då det kunde ha undvikits. ( mörkertalen är stora )
Därför vet jag inte om man skall oroa sig för de stackarna som har köpt de drabbade bilarna eller glädja sig för att tillverkaren bryr sig.
Så vad var frågan,..varför bilarna strular nu eller varför man väljer att återkalla?
Större fel än tidigare? ..Ny chef?,...Mer teknik = fler fel = sämre bilar?
Cadillac XTS återkallas för att lösa ett problem med bromskraftförstärkaren som kan leda till överhettning. Hittills har åtminstone två bilar börjat brinna.
undrar om saab 9-5 också brinner? de delar ju samma komponenter tur isf för skitmärket saab, att de gått i kk ;-)
Och true beliver svingar vilt med korkade kommentarer som vanligt!
Tre miljoner återkallelser på några veckor, misstänker att stämningsansökningarna mot GM har börjat trilla in...
trasten
Mata inte trollet true beliver som i vanlig ordning försöker trigga igång diskussioner med sina infantila kommentarer.
"vars instrumentbräda uppdateras för att möta säkerhetskraven för obältade passagerare"
Wtf..?
Har de inte bältes-lag där? De har ju i vart fall extra långa bilbäten för att de ska räcka till...
Edit:
faktiskt har en stat ingen lag om bälten... New Hampshire.
Många stater kräver inte bälten under 16/18 år.
Du milde! Det betyder ju att barn antingen slår ihjäl sig mot instrumentpanelen, eller krockkudden....
Att det inte blir en kommentarsstorm här beror nog på att vi alla (utom någon Björn? eller annan) är överens om att amerikanska GM:s produkter är just amerikanska;-)
Mistro : Dels är det nog badwill-risken. GM har väl inte direkt världens bästa anseende när det gäller kvaliet etc, och har det väl blivit allmänt känt så får man nog göra det man kan. Sen får man väl anta att de kanske har en viss moral nu när det handlar om så säkerhetsrelaterade fel.
Huvudanledningen är nog risken för stämning dock. Tar de inte tag i det så kan väl i princip skicka in konkursansökan imorgon, för de kommer bli sanslöst stämda.
Dock är det bra att man visar att man har gjort fel.
Tyska vag skulle ha fått återkalla sina jävla skitmotorer som bara går sönder.
vet inte hur många motorer och toppar och kedjor som byts ut varje år innan garantin går ut och efter garantin. verkstaden man jobbar på har byggt ut garanti avdelningen bara för att få plats med alla saker som jämt går sönder.
Kan det vara så att Toyotas vana att återkalla vid varje ev. misstänkt fel har smittat av sig?
Tycker att det kändes mer som en hetsjakt ett tag "over there" för att nedgöra den stora konkurrenten. Kanske skapades det ändå ett förtroende hos folket som GM nu har insett och just därför vill man visa på samma ansvar?
Var det konstigt formulerat?
Vet inte varför återkallningar nu för tiden är så vanliga och man kan ju som sagt se dessa på två sätt,men troligtvis eftersom trenden håller i sig ( bilar återkallas ju överallt ) så tycker nog ändå fleratalet att det är bra när tillverkarna bryr sig. ( alt. är rädda för att bli stämda eller tappa kunder )
Återkallningar kommer att bli allt vanligare eftersom man idag spottar ut nya bilmodeller allt oftare och det finns inte tid att långtidstesta en ny bilmodell.
Det blir vi kunder som blir biltestare när vi köper en ny bil och när det är för stora fel som kan inverka negativt för biltillverkaren så återkallar man.
Småfel mörkar man och fixar till vid ordinarie service eller så blundar man för det om man kan komma undan med det.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.