När det gäller elbilar är General Motors kanske mest kända för pionjärelbilen EV1 från 1990-talet, som byggdes i liten upplaga och sedan inte kunde köpas utan bara leasas. Modellen skrotades senare, något som GM fick hård kritik för från elbilsentusiaster.
Sedan dess har mycket hänt. GM har bland annat visat upp ”folkelbilen” Chevrolet Bolt som även skulle säljas i Sverige under namnet Opel Ampera-e.
Nu har GM presenterat en mängd elbilsnyheter från både Chevrolet, Cadillac, GMC och Buick som alla ska börja säljas i USA före 2025. Bland nyheterna finns:
• En ansiktslyft Chevrolet Bolt med några nya teknikdetaljer. Bland annat får bilen ta del av GM:s ”Super Cruise”-system som gör att bilen själv kan ta hand om körningen under vissa förhållanden.
• En ny crossoverversion av Chevrolet Bolt med något högre markfrigång.
• Flera versioner av Hummers kommande elbil.
• Flera nya eldrivna suvar från Chevrolet, Cadillac och Buick.
• En ny eldriven och handbyggd toppmodell från Cadillac kallad Celistiq.
• En eldriven pickup från Chevrolet som utmanare till Fords kommande elpickup och konkurrenterna från Rivian och Tesla.
De flesta modeller får batteripaket på 400 volt och möjlighet att snabbladda med upp till 200 kW. Elbilen från Hummer får 800 volt och snabbladdning på hela 350 kW.
Vid sidan av de nya elbilsmodellerna visade General Motors upp en annan nyhet som på sikt kan bli ännu viktigare, nämligen ett nytt batterisystem som kallas Ultium.
Det nya batterisystemet ska användas i alla GM:s elbilar och det blir helt modulärt, vilket innebär att det kan anpassas i ”sektioner” efter hur stort batteripaketet behöver vara för en specifik modell.
Det finns flera intressanta detaljer med Ultium:
• Ultium har stöd för batteripaket på mellan 50 och 200 kWh.
• Battericellerna ska utvecklas tillsammans med LG Chem och målet är att minska användningen av kobolt med 70 procent vilket sänker kostnaderna.
• Ett batteripaket kommer bestå av flera moduler, och varje modul kan bytas ut mot en ny om det skulle behövas. På så sätt behöver inte hela batteripaketet bytas ut om det inte behövs.
• Modulerna kan placeras bredvid eller ovanpå varandra vilket ger bra flexibilitet för olika biltyper.
• De olika batterimodulerna kan ha olika cellkemi. Det behöver alltså inte vara exakt identiska moduler som ingår i ett batteripaket.
• Målet är att pressa ned kostnaden för batteriet till 100 dollar per kilowattimme. I dag är den siffran ungefär 140 dollar per kilowattimme för GM enligt Reuters. Det blir viktigt för att kunna få ned elbilspriserna till samma nivåer som för bensinbilar.
• General Motors har också visat upp ett nytt system för elmotorer som byggs av GM själva. En elbil kan ha antingen en, två eller tre elmotorer. Framtill har motorn upp till 245 hästkrafter och bakre motorn (eller motorerna) kan ha upp till 340 hästkrafter vardera.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.