Nästa artikel
GM redovisar vinst: "Extremt bra"
Nyheter

GM redovisar vinst: "Extremt bra"

Publicerad 18 maj 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
För första gången på tre år kan General Motors presentera ett vinstresultat. GM redovisar en nettovinst på 6,7 miljarder kronor för årets första kvartal.
- Det har varit ett extremt bra första kvartal för General Motors, säger GM:s vice ordförande och finansansvarige Chris Liddell och fortsätter:

- Detta är ett viktigt steg för grundläggandet av ett framgångsrikt GM.

General Motors bjuder på ett positivt kvartalsbokslut för första gången sedan 2007. GM redovisar en nettovinst på 865 miljoner dollar, vilket motsvarar 6,7 miljarder kronor.

Detta kan jämföras med en förlust på 5,98 miljarder dollar, motsvarande 46,5 miljarder kronor, under samma period ifjol.

Fortsatt motigt i Europa

General Motors överlevde de stora motgångarna ifjol genom ett räddningspaket från USA, Kanada och fackliga organisationer. Nu arbetar GM hårt för att vända minus till plus på kontot.

Årets första kvartalsrapport pekar på att GM är på rätt väg i kampen mot förlustsiffrorna. Men i Europa är försäljningen fortsatt svag. General Motors Europe förlorade en halv miljard dollar under årets tre första månader.

Därmed har General Motors fortfarande en del kvar att arbeta med innan företaget kan andas ut.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-05-18 13:50
Benny H (ej verifierad)

Vinst? hahaha...ja när man blir av med skulder på hundratals miljarder som skattebetalare USA får betala! Kanske inte så svårt då måhända?

#2 • Uppdaterat: 2010-05-18 14:47
Simon (ej verifierad)

RE:Haubits77B Var har du fått uppgiften om att Toyota fått stöd från sin regering, sökt på nätet utan resultat och däremot så har de en enormt stor kassa med eget kapital, så varför de skulle behöva låna är ju märkligt....? Har du nån källa...?

#3 • Uppdaterat: 2010-05-18 16:15
Volvo RWD (ej verifierad)

Simon: Jag vet inte vad haubits77b menar med stöd men han kanske syftar på det stora stöd som den Japanska bilindustrin har tex att man i princip måste köpa ny bil efter X-antal år. Men det är inte kopplat till finanskrisen eller det ekonomiska läget. Jag är inte så insatt men jag är ganska säker på att dom har ett visst stöd.

#4 • Uppdaterat: 2010-05-18 20:47
Raphael (ej verifierad)

Sverige ger stöd till bilindustrin här. De har bland annat gett lån till SAAB. Detta är ju en gammal nyhet att vi svenska skattebetalare har lånat ut pengar till SAAB. Skedde ju för flera månader sedan, var har du sovit Haubits77b?
Däremot så krävde regeringen en ägare till SAAB innan de lånade ut pengarna och den biten är ju löst.
Så kom inte och snacka Haubits77b att svenska regeringen inte stöttar svensk bilindustri.

#5 • Uppdaterat: 2010-05-18 22:47
Jarl, ViToyotaägare (ej verifierad)

Toyota är bäst - ingen protest! Så fort jag startar min Toyota (årsmodell 2010) så skakar den värre än min fars Volvo BM traktor från 1963, och då år jag hemlängtan till vårt lilla jordbruk i nedre Norrlands inland!

#6 • Uppdaterat: 2010-05-19 10:10
Benny H (ej verifierad)

Till Haubits...Nej det var så att amerikanska staten tog över och rensade bort skulderna. GM skulle nog aldrig någonsin gått med vinst om man skulle fått betala skulderna själva. Så det du kallar stöd är ju egentligen att skattebetalarna i USA äger GM och det är långt mer än någon annan gjort för sin bilindustri och att jämföra med utvecklingsbidrag som Toyota fått är ju nonsens...

#7 • Uppdaterat: 2010-05-19 11:02
pg (ej verifierad)

Jag tror nog att man får ta de här uppgifterna med en nypa salt. Hur stor del av vinsten hos GM ligger i utfästelser från amerikanska staten. Flera länder går ju in med stöd till utveckling av nya el och hybridprojekt. Sedan påstås det i artikeln att GM Europe går med fortsatt förlust. Detta stämmer inte med de bokslut som Opel och Wauxhall redovisat till sina regeringar. Men GM Europa består ju inte enbart av dessa biltillverkare, för där ingår fortfarande Saab. (i vart fall fram till o med 2012.
Kanske är det som bl.a. Saabnisse påpekat, att GM försöker att manipulera siffrorna till USA s fördel. tidigare gällde det Saab, nu gäller det Opel o Wauxhall.
Det är tydligen för dyrt för GM att ha biltillverkning i Europa. GM vill ju hellre pracka på oss skitbilar från Korea med namnet Chevrolet påklistrat.
Det är ju så att GM får ta del av en större vinst om bilarna tillverkas i Korea än i Tyskland och England.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.