Räckvidden nämns ofta som ett argument till varför elbilar fortfarande inte är ett helt optimalt köp och därför hamnar efter på marknaden. Många biltillverkare försöker dock få batterierna att räcka längre. Nu kan General Motors vara på väg att lyckas, rapporterar Detroit free press.
Enligt GM har partnerföretaget Envia systems, som man har investerat sju miljoner dollar i, gjort ett stort genombrott gällande hur mycket energi som går att lagra i ett batteri. Enligt en GM-chef kan man ha ett batteri som klarar en räckvidd på 160 kilometer inom ett par år. Dessutom uppger GM att det finns en 50-procntig chans för att man med lite tur ska komma upp i det dubbla, 320 kilometer.
Stor skillnad mot Volt
Om GM lyckas så skulle ett nytt batteri innebära en ordentlig skillnad mot vad som finns i exempelvis dagens Chevrolet Volt. Modellen klarar att gå 55 kilometer på en laddning, om man bortser från bensinmotorn som kan hjälpa till att ta bilen längre. Ett nytt batteri skulle dessutom kunna halvera batteripriset.
Bilar med bättre batterier än Chevrolet Volt existerar dock redan. Tesla Model S klarar 480 kilometer, men är dubbelt så dyr som Volt och har ett betydligt större batteri. Ford Focus och Nissan Leaf kan dessutom redan klara 160 kilometer om de har rätt förutsättningar.
Diskutera: Räcker en räckvidd på 160 km för en elbil?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Så passande att GM plötsligt har tillgång till bättre batterier när konkurrenterna har det,...ingen får ju vara FÖR duktig eller FÖR långt före i folkmun!
Men så har man också i sammanhanget lagt ner hysteriska beloppet drygt 49 miljoner kronor ...för som alla vet så handlar ju allt om batterierna?
Förmodligen räcker 160km räckvidd på battridrift för de flesta, men många skulle nog kräva en "räckviddsförlängare" i form av en bränsledriven generator.
Även om man oftast skulle klara sig med 160km så finns det ju tillfällen då man behöver betydligt längre körsträcka.
"saabnisse": Då det gäller Volt så har man ju denna räckvidsförlängare och att kunna köra 16 mil på enbart el är ju inte fel.
Det gör bilen så mycket bättre och vettigare.
Kul att Vi Bilägare hittat detta tre veckor efter jag lade min kommentar om just detta...
Kort och gott: Nej (det räcker inte med 16 mil)
En bensin eller dieselbil har om man räknar på förbrukningen på landsväg en räckvidd på 60-90 mil. Dieslar ofta längre än så. Eftersom elbilar dessutom tar så lång tid att "tanka" blir de helt nödvändigt att bilen klarar en skaplig dagsetapp under bilsemester för att på allvar kunna konkurrera med bilar som tankas på vanligt sätt (inklusive hybrider för all del). Alltså ovan nämnda 60-90 mil.
Så det är en bit kvar innan jag blir imponerad...
Klart bra med lite framgångar, 16mil är inte mycket men det räcker speciellt om det blir billigt och man kan tillverka billiga citycars som folk kan pendla kortare sträckor med eller bara köpa en andra bil som man kan åka väldigt billigt med.
Jo jag vet Mistro, det var därför jag valde ordet "räckviddsförlängare", men vad jag menade var att en ren elbil alltid för med sig en skräck för soppatorsk och det slipper man ju med en reserv som består t.ex. av en konventionell bränsledriven motor som automatiskt går in när det behövs, lika den på Volt/Ampera.
Men de måste ju ner rejält i pris också.
De största problemen med elbilar, förutom den korta körsträckan, 16 mil, (men man kunde komma dubbelt så långt för hundra år sedan) och den långa laddtiden, har ju alltid varit priset.
För över tio år sedan gick det bara att köra 17 mil på en uppladdning av elbilens batteri och då låter 16 mil inte som någon större förbättring i prestanda.
http://www.youtube.com/watch?v=0gXDdZgT7Io&feature=youtube_gdata_player
Verkar som att det var jag som missuppfattade artiklen,...då jag trodde att dessa batterier skulle ge Volt/Ampera 16mils körning med enbart eldrift.
En sådan bil vore ju som sagt optimal.
Själv skulle jag klara mig utmärkt med långt kortare sträckor utan Bensin/Diesel,..kanske ända ner till 30km.
Men ibland tar man lite längre turer som igår,..då resan blev ungefär 2 x 11 mil.
Utan laddning där i mellan så vore det en omöjlighet för dem flesta elbilar men med t.e.x en Volt så vore det ju inga problem eller om matställen,affärer eller varför inte stora parkeringar på t.e.x sommarland e.t.c hade haft möjlighet för att kunna ladda bilen under dagen,..ja då hade en elbil fungerat fint ändå.
Då det inte är varje dag som dem flesta utav oss gör lite längre turer så hade man klarat sig väldigt långt med en elbil om det bara fanns möjlighet att ladda på lite fler platser.
Ser fram emot att någon gång under min livstid kunna hämta ut en ny elbil till vettiga pengar och jag är övertygad om att vi framöver kommer att skratta åt hur oljebolagen har manupulerat oss dem senaste 100 åren!
( Vi kommer alltid att bli blåsta hur som men men,...)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.