Bilbranschen försöker ständigt att hitta nya vägar för att förbättra bränsleekonomin för de bilar som tillverkas till marknaden. General Motors tror nu att NanoSteel kan vara en lösning på spåret och investerar därför i företaget genom dotterbolaget GM Ventures, som skapats för att just investera i framtidens bilteknik.
NanoSteel utvecklar ett lätt men starkt stål, utan att de övriga egenskaperna som finns hos dagens stål försämras. Det gör att NanoSteels stål kan bli en viktig kugge i framtidens bilar, då man genom att sänka bilarnas vikt kan förbättra bränsleekonomin avsevärt.
NanoSteels stål uppges kunna användas på samma sätt andra lättviktsmaterial, till exempel aluminium, men att det är billigare i tillverkningen. Enligt NanoSteel gör GM:s investering det möjligt att påskynda den del av utvecklingen av stålet som fortfarande återstår.
Diskutera: Kan lättviktsstål vara ett alternativ för framtidens bilar?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Och givetvis rostar det minst lika bra som vanligt stål!
Nanorost! =)
Hur skulle det vara om man i stället satsar på att få fram billiga tillverkningsformer för kompositmaterial - flera gånger starkare än stål OCH lätt som wellpapp? Här måste väl ändå framtiden ligga, eller?
Om komposit varit lösningen, så hade vi sett det för länge sedan. Problemet med komposit (kolfiber, kevlar, m.m.) är att de inte deformerar sig. Deformation behövs för att reducera G-krafterna vid kollisioner. Tävlingsbilar har skal av komposit, men de har en underliggande bur som tar hand om deformationen.
Audi, jag menade inte att hela bilen behöver vara i kompositmaterial, men tillräckligt mycket skulle kunna vara det för att man lätt skulle kunna spara in kanske 200 till 300 kilo per bil - och därmed också ytterligare runt en till en och en halv deciliter per mil.
Nu vet jag inte riktigt hur Audi A5 SB vridit till det.
Avancerade bilar har varianter av monocoque- eller centralbalk-konstruktioner där de bärande delarna är byggda av företrädesvis kevlar. Oerhört starkt, formstyvt och mycket lätt. Runt omkring placeras de kollisionsabsorberande strukturerna.
Kompositer kan för övrigt vara väldigt olika material - glasfiberarmerad betong, växtfiberblandad härdplast med mera.
Den kanske första kompositen var bakelit.
Jag har en kompis som krockade med sin Corvette, den deformerades ganska ordentligt! Sen har ju Opel Speedster/Lotus karosser i kompositmaterial.
Roy, det tror jag inte, lerhyddor med växtfiberarmering var nog före och även armerad betong.
Men visst deformeras kevlar eller kolfiberarmerad plast.
Det beror helt på hur den är uppbyggd.
Men storserietillverkning i kompositplast blir väldigt dyrt.
Det bästa vore ju om bilen blev så lätt att man inte behövde ändra något på motorerna! ;)
Hejja GM!
Nu är ni säkert det sista bilföretaget som kommit på att man kan använda olika höghållfasthetsstål, lättviktsstål, aluminium och magnesium istället för vanlig plåt och gjutjärn.
Era raketforskare är i sanneligen genier, hela högen.
Men det är klart, heter företaget NanoSteel så är det säkert ballare än alla andra företag som tillverkar lättviktsstål...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.