General Motors blir första biltillverkare att ytterligare förbättra skyddet vid sidokrockar. Under modellår 2013 kommer en airbag att introduceras mellan förarsätet och passagerarsätet i modellerna Buick Enclave, GMC Acadia och Chevrolet Traverse.
Den nya mittluftkudden, som under tre år har utvecklats tillsammans med Takata, ska dels skydda föraren vid sidokrockar när denne är ensam i bilen, dels se till att förare och passagerare inte krockar med varandra vid en olycka. Den ska även vara till hjälp när bilen slår runt.
Statistik från amerikanska National highway traffic safety administrations databaser visar att elva procent av de skador som förare med säkerhetsbälte fått mellan 2004 och 2009 orsakades av en sidokrock från motsatta sidan. Det är just den typen av skador som den centrala luftkudden ska förhindra.
Diskutera: Vad tycker du om en central airbag?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Var fick GM den här iden?
Opel arbetade med frågan 1975, någon tillfällig amerikansk ingenjör som besökte Opels garage för klassiska bilar på kafferasten och fick en ide?
Opel var väl GM-ägt redan då?
GM har ägt Opel sedan 1920-talet....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.