Trots coronakrisen ökar den globala försäljningen av elbilar, och i år förväntas antalet elbilar på vägarna klättra över tio miljoner.
Men trots det kommer elbilarna bara stå för knappt 3 av 100 sålda bilar, enligt en ny rapport från Internationella energirådet (IEA).
För tio år sedan fanns bara 17 000 elfordon på vägarna och 2019 hade den siffran ökat till 7,2 miljoner, varav nästan hälften rullar i Kina.
Kina i ledningen
En av de viktigaste anledningarna som IEA anger till att elbilsförsäljningen ökar är de stora subventionerna. I Sverige får elbilsköparna 60 000 kronor i bonus, och i Tyskland införs nu ännu större rabatter. Men subventionerna kommer inte bli kvar för evigt, enligt IEA.
”Det finns en gemensam förståelse för att stödet för elbilsköp är övergående i takt med att försäljningen ökar. På kort sikt kommer vi nå en punkt där teknikutvecklingen och skalekonomin har pressat ned priserna på elbilar”, skriver IEA i rapporten.
Som det ser ut nu finns 7,3 miljoner laddpunkter för elbilar varav 6,5 miljoner är ”långsamladdare” som brukar finnas antingen hemma eller på jobbet. Men antalet publika laddare längs vägarna (både långsamma och snabbladdare) ökade med 60 procent mellan 2019 och 2018. Kina leder utbyggnaden av publika laddare.
Kina var förra årets största elbilsmarknad med över en miljon sålda elbilar. Därefter följer Europa med 561 000 sålda elbilar och USA med 327 000.
Läs också: Så billiga blir elbilarna med Tysklands nya rabattpaket
Sexdubblad elförbrukning
IEA tror att elbehovet kommer sexdubblas jämfört med 2019. Men samtidigt minskar behovet av att framställa och transportera fossila bränslen, och trots att elbilarna alltså kommer behöva mycket ström kommer de bara stå för fyra procent av den totala elkonsumtionen i Europa, enligt IEA.
”För att säkerställa att elbilar kan släppa loss sin fulla potential när det gäller att minska klimatpåverkan är det avgörande att sänka koldioxidutsläppen från elproduktionen”, skriver IEA.
Detta innebär både möjligheter och svårigheter för elsystemen, enligt rapporten. Att försöka styra elbilsladdningen till nätterna när trycket på elnätet är lägre är en av de viktigaste punkterna för att balansera efterfrågan. Det kan halvera elförbrukningen jämfört med om alla laddar samtidigt.
Det blir också allt viktigare att elbilarna kan ”skicka tillbaka” el till elnätet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.