Något mer än avancerade datorrenderingar av designstudien Genesis X cabriolet finns idag inte. Bilderna ger ändå en god signal om vilken väg Hyundai vill gå när det gäller formspråket för sitt lyxbilsmärke.
För designen svarar märkets designchef Luc Donckerwolke, som har ett förflutet i motsvarande roll inom VAG-koncernen. Allt från Bentley och Lamborghini till de mer vardagliga märkena som Audi och Skoda.
Noterbart i de renderingar som finns för visionen av Genesis X cabriolet är att strålkastarna bildar en kontrasterande linje som sträcker sig längst med hela framskärmarna, till framskärmarnas bakkant. Samma designgrepp som även fanns på den redan befintliga konceptbilen Genesis X Speedium Coupé, som visades tidigare i år. Vi ser också att Luc Donckerwolke föreställer sig en hardtop som i uppfällt läge ger bilen en distinkt coupélinje.
Invändigt föreställer sig Genesis designchef att det digitala instrumentklustret löper i en svepande linje så att den elegant integreras helt mot mittkonsol. Det ger två väldigt tydliga sittbrunnar, en för vardera förare och passagerare.
Allt är ännu enbart en digital lek med färg och form. Därför finns det än så länge inga uppgifter om hur Genesis visualiserar bilens tekniska lösningar. Det är dock ingen vågad gissning att anta att konceptet är tänkt att vara en ren elbil. Det finns inga uttalade planer att konceptet ska omvandlas till att bli en verklig konceptbil, än mindre att bilen ska nå ut i produktion. Men bilderna bör visa vilken riktning och ambition som Hyundais lyxbilsmärken har när det gäller sitt framtida formspråk.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.