Seat bygger in gasdrift i suven, något som kanske attraherar klimatbonusjägare. Här är svenskt pris och lanseringsdatum.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
”Det finns en bensinmotor också”? Menar ni att den har både en gasmotor och en bensinmotor?! Mig veterligen har den en motor som kan köras på gas eller bensin. Dubbla bränslen, men bara en motor alltså. :)
Skön beskrivning. Två drivlinor i en Seat kanske lite väl mycket begärt... :-)
5000kr i påslag för gasdrift är riktigt prisvärt.
Tumme upp för gasdriften och liten bensintank, tumme ned för att det är en suv.
Slarvigt formulerat av mig om bensinen, det är ändrat nu.
Fortfarande en positiv nyhet Maria! :-)
Instämmer i "positiv nyhet"! En viktig fråga är dock: är det lätt att inspektera gastankarna? Kraven på besiktning av dessa har ju skruvats åt rätt ordentligt nyligen:
https://www.bilprovningen.se/bilprovningen/press--nyheter/nyheter/2018-05-18-nya-regler-for-gasbilar-gasbil.html
Finns liknande regler i andra länder? Annars kan det lätt hända att Sveriges hårdare regler -- även om de är skrivna med gott syfte -- skapar besvär för gasbilsägare.
John
Jag skulle inte riktigt kalla den för SUV. Snarare en ”högbyggd” småbil.
ToRy:
Jag har besiktigat en gasbil nyligen.
Antingen får man ett intyg från senaste servicen att tankarna är granskade och godkända eller så tar man bort plastlocken under bilen alt. Bagagebotten i bagageutrymmet så det går att inspektera vid bilprovningen.
Välj det senaste om du vet vad en skrumejsel är. Serviceverkstan kan ta hutlöst betalt för nästan ingenting...
Håller med Axa - den är t ex 1 cm lägre än en Golf SV för att jämföra med nåt som knappast kallas SUV...:)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.