Fyra nya konkursansökningar mot Saab Automobile från utländska bolag har lämnats in till Vänersborgs tingsrätt igår eftermiddag.
Efterföljaren till T-Ford, bilismen fortsätter breda ut sig.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det som pågår nu är en segsliten och plågsam process som saknar motstycke i svensk industrihistoria. När varvsindustrin och tekoindustrin drabbades för några decennier sedan gick det stadigt utför. Kostnadsläget var alldeles för högt i Sverige, och det var enbart statliga stöd som förlängde pinan. Det är helt annorlunda med Saab Automobil. Det är ju inte så att det är omöjligt att tillverka fordon i Sverige med god lönsamhet. Saab Automobil var inte i svensk ägo då de stora problemen (bankkraschen i USA) inträffade. GM underlät att utveckla Saab till det exklusiva märke det borde ha fått bli. Och beroendet till den amerikanska ägaren och den amerikanska marknaden blev ett oöverstigligt problem. Men det är många jobb som står på spel. Man känner verkligen med de anställda som slits mellan hopp och förtvivlan. För mitt i allt elände står man med ett attraktivt modellutbud, som skulle passa perfekt på den kinesiska marknaden.
Jag tror att Saab är slut vilket är synd eftersom jag verkligen gillar nya Saab 9-5
För den juridiskt oinvigde (mig tex) förefaller det ganska enkelt = nekad rekonstruktion leder till konkurs, leder till nedläggning och beviljad rekonstruktion leder till Kina-affär med div. möjligheter. Eller har man orsak att misstro kineserna? Blir det Kina-affär kvarstår problem som tex att ersätta de ev. UL som inte vill jobba mot Saab mer, samt en väsentligt lägre hemmamarknad än vad det varit historiskt. Kan BRIC-länderna väga upp detta?
En nekad rekonstruktion betyder konkurs, men det behöver inte betyda nedläggning av företaget.
Säkert finns det köpare som kan ta över och fortsätta tillverkningen, om de är kinesiska eller europeiska spelar kanske inte så stor roll, men ett samarbete med de nuvarande kinesiska intressenterna är troligt.
Som Per_ K mycket riktigt nämner så är ett intressanta modeller på gång 9-1, ny 9-3, 9-4, 9-5 0ch 9-6 eller 9-7.
Dessutom har man ju en hybrid på gång (liksom alla andra biltillverkare) som man jobbat med i flera år.
Men helt klart är att en konkurs medför att fordringsägare inte får en krona.
Vid en rekonstruktion finns ändå en chans för leverantörerna att en viss del av skulderna betalas.
Jag tror på en kinesisk lösning. Det är inte troligt att en kinesisk ägare skulle flytta produktionen till Kina. Jag läste i tidningen här att en undersökning visar att endast 20% av de kinesiska bilköparana skulle kunna tänka sig att köpa en bil tillverkad i Kina eller Japan. Med andra ord skulle man tappa 80% av marknaden om man flyttar prudktionen från europa.
@Peter, du kan nog ha rätt, men det kostar att flytta bilar från Sverige till Kina och Youngman har ju redan påstått att man räknar med att bygga Saab i Kina.
Det behöver ju inte innebära att alla Saab produceras där.
Vem vet, kanske man kallt räknar med en konkurs så att man kan köpa hela fabriken billigt.
Sedan kan man starta om på nytt helt utan skulder och med det kapital som då finns är det nog inga svårigheter att få leverantörer att ställa upp även om de tidigare nu får konkurrens av kinesiska.
Det som kommer att kosta en del blir väl att köpa rättigheten till namnet Saab.
@leifer, givetvis, det var det jag skrev i min sista mening.
Jag känner för saab, å en lösning med kineserna är det enda som kan rädda företaget.
Men alla verkar ha glömt att det finns ett stort fel i maskineriet. det felet stavas "Vicor Muller".
"vadå de är ju han som fixat pengar hela tiden" kommer en del nog tänka nu. Men hans oseriösa företagsdrivande gör att det aldrig kommer gå. Ryska maffiapengar å dylikt håller inte i längden. Kolla på spyker det har väl aldrig gått plus om jag inte minns fel.
Nä om PG hade fått som han ville (saab åvolvo tsm) med saab tekniska kunnande och volvos goda entrepenörsegenskaper.De hade vart nåt de.
Erik T
Det finns väl ingen annan som jobbat hårdare på att få Saab på fötter än Muller.
Om du vet någon annan som jobbat lika hårt som han så säg vem.
Men jag tror att jag förstår lite av vad Erik T menar.
Även om VM jobbat väldigt hårt med att få fart på Saab så måste han ju sett redan i slutet av förra året vart det var på väg.
Att köra företaget i botten med ständigt ökande leverantörsskulder är ett brottsligt förfarande som kan få rättsligt efterspel.
De pengar som han jagat fram under sommaren för att kunna betala löner skulle naturligtvis ha funnits medan produktionen pågick.
Men han kanske jagade efter dem långt tidigare utan att det hjälpte då.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.