Nästa artikel
Futuristisk saltbil till Genève
Nyheter

Futuristisk saltbil till Genève

Publicerad 7 februari 2017 (uppdaterad 7 februari 2017)
Bakdelen på Quant 48Volt. Bilen visas i sin helhet i Genève i början av mars.
Quant 48Volt drivs av flödesbatteri med flytande salt i.
Lichtensteinbaserade företaget NanoFlowcell är igång igen. De brukar visa upp sina framtidsvisioner på bilmässan i Genève: Förra året tog de med sig Quantino utrustad med ett så kallat flödesbatteri innehållande flytande elektrolyter. I år är det dags att spinna vidare på teknologin med ett nytt fordon.

Prototypen Quant 48Volt är en eldriven sportbil som har en drivlina vilken förlitar sig på salt för att få fart på hjulen. Två typer av jonlösningar – en positivt laddad och en negativ – förvaras i separata tankar i bilen. Jonlösningarna är enligt NanoFlowcell egentligen salt i flytande form och ska varken vara giftigt eller brandfarligt. När vätskorna förs samman genereras elektricitet som skickar kraften till fyra elmotorer, en på varje hjul.

Prestandan blir 760 hästkrafter och toppfarten 300 kilometer i timmen. Resan noll till hundra kilometer i timmen tar 2,4 sekunder och räckvidden uppges vara 100 mil.
 
Diskutera: Vad tycker du om Quant 48Volt?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-02-07 12:54
Hackenbush

Fina siffror verkligen, en riktigt salt bil.
Skulle vara kul att se hur detta skulle fungera i en vanlig familjebil där man inte behöver sportbilsprestanda. Hur lång skulle räckvidden då bli?

#2 • Uppdaterat: 2017-02-07 15:27
Oomkullrunkelig

Formgiven av Mary Quant?

#3 • Uppdaterat: 2017-02-07 15:50
TonyV

Verkar som NanoFlowcell gör dessa prototyper bara och är inte en biltillverkare utan mer att de förösker sälja sin teknik till andra ist.

#4 • Uppdaterat: 2017-02-07 17:08
Roy J

Man får väl anta att namnet inte är detsamma som batterispänningen.

Saltlösningarna är i alla fall varken giftiga eller brandfarliga och är tänkta att tankas via parallella slangar.
Energitätheten påstås vara jämförbar med andra elbilars batterier.
Man skulle alltså kunna tanka bilarna på ett mer normalt sätt och kanske är det mer miljövänligt - om man bortser från att även detta bränsle måste transporteras precis som alla andra flytande bränslen.

#5 • Uppdaterat: 2017-02-07 21:22
saabnisse

Jag håller med Milkylainen, det behövs lite mer teknisk förklaring här.

#6 • Uppdaterat: 2017-02-07 22:13
Papillon

Varför heter Volvo V90 .. Volvo V90?
Har väl knappast något med innehållet att göra.
:-)
Quant 48Volt heter så. Nästa modell heter kanske Quant 58Volt och drivs med 720V

#7 • Uppdaterat: 2017-02-07 20:59
milkylainen

48Volt? Menar de då att de har ett 48Volts batteri? Tror jag så mycket jag vill på. Finns ingen med rimlig kunskap om ellära som tror en bil med 700+hk har ett 48V batteri...
Spänningen på batteriet ligger garanterat 10 gånger högre. Jag skulle gissa minst 500V.

Varför heter bilen 48Volt?

#8 • Uppdaterat: 2017-02-07 22:03
milkylainen

saabnisse: Jag kollade. NanoFlowCells batterier till bilen ligger på 600V. Så jag vet inte varför bilen heter 48Volt...

#9 • Uppdaterat: 2017-02-07 23:20
milkylainen

Papillon: Inte riktigt samma sak. Ifall Volvo skulle döpa sina bilar till "trehjuling" eller sina dieselbilar "elbil" så får det precis samma innebörd som detta. Då skulle också folk undra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.