Quantino ska kunna ta sig 100 mil på en laddning.
Lichtensteinbaserade företaget NanoFlowcell ska visa upp en elbil med alternativ batteriteknik på bilsalongen i Genève.
Bilen har en speciell drivlina med ett så kallat flödesbatteri som kombinerar flytande elektrolyter med bränsleceller. Detta ger en längre räckvidd än konventionella litiumjonbatterier och det ska vara möjligt att köra hela 100 mil på en laddning. Den drivs framåt av fyra motorer, en på varje hjul via ett lågvoltssystem på 48V. Effekten är 107 hästkrafter.
Quantino, som bilen heter, visades upp redan 2014 i Genève, men då som koncept. Bilen som ska visas upp i år är i det närmaste produktionsklar, enligt företaget. Men det återstår ännu genomförbarhetsstudier och om bilen blir verklighet kommer den bara att tillverkas i mindre volymer.
Diskutera: Vad tycker du om Quantino?
Quantino, som bilen heter, visades upp redan 2014 i Genève, men då som koncept. Bilen som ska visas upp i år är i det närmaste produktionsklar, enligt företaget. Men det återstår ännu genomförbarhetsstudier och om bilen blir verklighet kommer den bara att tillverkas i mindre volymer.
Diskutera: Vad tycker du om Quantino?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nej, det är någon form av jonbaserad elektrolyt som jag fatta det som. Står inte speciellt mycket på hemsidan. Känns som ett blufföretag som slår på stora trumman , drar in en massa pengar och sen kursar de skiten och flyr till Västindien. :-P
Hmm, 48V och 107/4 kW per motor...
Blir uppåt 525 Ampere, låter inte vettigt att skyffla så stora strömmar kontinuerligt tycker jag.
För man får väl ha "gasen i botten" mer än någon sekund?
Det finns ju en anledning till att etablerade elbilstillverkare använder sig av betydligt högre spänning.
Man kanske inte tänkte på det?
Tja, Tesla måste mata dryga 1000A för att få till sina dryga 400 hästar ...
420VDC system spänning ....
... för att inte tala om fyrhjulsdrivna P85D ... vad var det ? 770 hästar nånting ?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.