Franska bilmärken har starkare motvind än många andra på den europeiska bilmarknaden. Det visar nya siffror från analysföretaget Dataforce som Vi Bilägare tagit del av.
Den totala marknadsandelen för Renault, Citroën och Peugeot har rasat från 17,3 till 13,6 procent mellan 2019 och 2024 (siffror fram till och med mitten av oktober för 2024).
Den viktigaste anledningen är enligt Dataforce att konkurrensen med andra märken i ”icke-premiumklassen”, framför allt från Kina, ökat. Franska bilmärken är starkast i småbilssegmenten där försäljningen sjunker, men relativt svaga i suv-segmenten där försäljningen ökar.
Hård intern konkurrens mellan koncernernas olika märken påverkar också. Dessutom har franska märken haft svårt att ta sig in i premiumsegmenten och dra nytta av de högre försäljningsmarginalerna. Stellantis ”lyxmärke” DS står och stampar med samma marknadsandel nu som 2019.
Även bland elbilar är franska märken underrepresenterade.
Det finns dock ett tydligt undantag och det är Dacia som gjort att Renaults marknadsandel inte längre sjunker. Dacia Sandero var Europas mest sålda bil under första halvåret 2024.
Kommentarer till artikeln (21)
- 2024-10-19 20:40 40-talisten skrev: Raphael,…
- 2024-10-19 13:31 Ja det har förts en del…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.