Franska biltillverkargruppen PSA och japanska elmotortillverkaren Nidec investerar stort i europeisk tillverkning.
De båda företagen satsar gemensamt 220 miljoner euro i ett så kallat "joint venture" som ska utveckla och tillverka elmotorer i Frankrike.
Nidec tillverkar alla tänkbara typer av elmotorer, från hårddiskmotorer till hissar och bilmotorer, och expanderar just nu snabbt på bilmarknaden. Tillverkningen i Frankrike ska förse hela PSA-gruppen med elmotorer, men planen är att också leverera till andra biltillverkare och då kunna konkurrera med de stora tillverkarna Bosh och Denso.
Diskutera: Är du intresserad av att skaffa en elbil?
Nidec tillverkar alla tänkbara typer av elmotorer, från hårddiskmotorer till hissar och bilmotorer, och expanderar just nu snabbt på bilmarknaden. Tillverkningen i Frankrike ska förse hela PSA-gruppen med elmotorer, men planen är att också leverera till andra biltillverkare och då kunna konkurrera med de stora tillverkarna Bosh och Denso.
Diskutera: Är du intresserad av att skaffa en elbil?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nej, jag kör så lite. Får aldrig tillbaka merkostnaden vid ett bilbyte, framför allt inte vid byte till elbil.
Ja, min bilkörning har förändrats ganska radikalt det senaste året(bytt jobb) med minskad bilkörning som effekt. Tror att de närmaste åren för min del kommer innehålla korta resor(3-6 mil) vilket skulle tala för en övergång till elbil. Kommer nog köpa en begagnad elbil, typ Zoe, som andrabil och testa mig fram innan jag helt fokuserar på en bil i familjen, då en elbil.
Gärna när helheten fungerar. Det är ju inte bara bra elbilar som måste fram, hela cirkusen omkring med laddning är lika viktigt. Många saknar laddning hemma och på jobbet.
Nej. Mitt behov av bil är resor på 5 - 100 mil. Ofta med packning och släpvagn. Elbil är inte att tänka på. Dieseldrivna bilar är det bästa alternativet.
För mig får de förbjuda biltrafiken i citykärnor. Jag kan cykla eller ta bussen dit.
Men rör inte min bil.
Jag skaffar gärna elbil igen.
Jag väntar på min elbil (många vill ha och få kan levereras).
Det är bråttom om nu efter allt med GM mm. men även för att inte bli omkörd av alla stora bilkoncerner. Den som kan få ut volymer hybridbilar som är kostnadseffektiva kommer att ta marknadsandelar de närmaste åren.
Personligen ser jag större nytta med hybridbilar utom på småbilar därför att det verkar inte förståndigt med att alla ska köra omkring med närmare 0,5 ton batteri. Dessutom räcker resurserna för nya batterier längre om det inte kommer fram andra typer av batterier med andra grundämne i. Men om flaskhalsen idag är på batterisidan kanske det inte är avgörande med att elektrifiera bilindustrin.
Det verkar finnas ett stort intresse för elbilar, men varför är det ingen som nämner den verkliga kostnaden för elbilen. Alla vet vi idag att en liter bensin innebär ca 10 kronor till statskassan men elbilsfantasterna tror att man kan köra för laddkostnaden vilket kommer att innebära att staten saknar pengar till bla vägunderhåll. När tillräckligt många har gått över till elbil så kommer naturligtvis denna skatt även tas ut på elbilarna.
Trickar jag är inne på samma spår, var ska pengarna till statskassan komma ifrån när bilar går mest på elenergi? Jag har för mig att det handlar om minst 60 miljarder kronor/år som det handlar om. Det är mer pengar än vårt försvar kostar idag. Ok det kommer att ta ett antal år, men så fort hybridbilarna blir mer kostnadseffektiva kan det gå fort, utom på slutet om hybriderna behöver bensin.
Ni behöver inte bekymra er över att det ska fattas pengar i statskassan om det blir många elbilar eller hybrider!
Statens räknenissar har aldrig haft några större problem att få in tillräckligt med stålar!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.