Den som köper en bensin- eller dieselbil i Sverige får betala en förhöjd fordonsskatt. I vissa fall kan den vara riktigt svettig – över 30 000 kronor om året under de första tre åren.
Men i Frankrike blir det betydligt dyrare för den som köper en törstig bil med förbränningsmotor, skriver lokala medier. Vid årsskiftet sänks utsläppsgränsen för när den förhöjda fordonsskatten, så kallad malus, tas ut – samtidigt som skatten höjs.
Bilar som släpper ut mer än 193 gram koldioxid per kilometer får en straffskatt på hela 800 000 kronor. Det motsvarar ungefär 8,2 l/100 km för en bensinbil eller 7,3 l/100 km för dieselbilar. Dit räknas exempelvis Land Rover Defender.
Straffskatten är en engångskostnad och den allra högsta nivån drabbar bara bilarna med högst utsläpp. Men även bland mindre och snålare bilar höjs skatten. Bilar som släpper ut från 167 gram per kilometer får betala 114 000 kronor i skatt och det ser till exempel ut att drabba Skoda Kodiaq.
Redan nu står det klart att den högsta skattenivån ska höjas ytterligare, till 1 025 000 kronor, i januari 2027. Barnfamiljer med tre eller fler barn får dock särskilda villkor och skatten behöver inte betalas alls av rörelsehindrade i rullstol.
Malusskatten går till att finansiera Frankrikes elbilsbonus som du kan läsa mer om här.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 2024-10-25 09:00 J.L. Fast det bygger på att…
- 2024-10-23 09:03 Frankrike försöker styra…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.