Så kan regplåten se ut i framtiden.
Transportstyrelsen föreslår att nya registreringsskyltar ska kunna ha en bokstav som sista tecken istället för en siffra, kan du gissa varför?
Siffrorna till de svenska registreringsplåtarna börjar tryta. I dagsläget ser kombinationerna ut att räcka i cirka 6–7 år av nyregistreringar, enligt Transportstyrelsen.
De föreslår därför att skyltarna ska kunna se ut som på bilden i denna artikel, det vill säga med en bokstav på slutet.
För att detta ska vara möjligt krävs en förändring i förordningen om vägtrafikregister, något som regeringen beslutar och som Transportstyrelsen nu lagt in ett önskemål om.
– En ändring måste till för att vi ska kunna tilldela registreringsnummer även i framtiden. Vi ser det som angeläget att den kommer på plats redan nu då både vi och andra användare av vägtrafikregistret behöver lång tid på sig att anpassa sina IT-system, säger Anders Larsson, direktör för transportregisteravdelningen på Transportstyrelsen.
En annan lösning som utretts är ett sjunde tecken i registreringsnumren, men det skulle innebära mer omfattande och dyra systemändringar.
De nuvarande registreringsnumren infördes 1972. Då fick alla fordon registreringsnumret utbytt mot ett nytt. Att byta ut alla nuvarande registreringsnummer skulle kosta cirka 1,5 miljarder kronor för alla fordonsägare, uppskattar Transportstyrelsen.
Därför föreslår myndigheten att alla befintliga registreringsskyltar behålls och att endast nya fordon ska tilldelas ett registreringsnummer med en bokstav på slutet.
I dagsläget avgör den sista siffran i registreringsnumret när fordonet ska besiktigas. Så kommer också vara fallet om detta förslag går igenom. Enligt Transportstyrelsen ska sista siffran, oavsett om den är på plats fem eller sex i ordningen, ange besiktningsperiod.
Diskutera: Vad tycker du om de nya regplåtarna?
De föreslår därför att skyltarna ska kunna se ut som på bilden i denna artikel, det vill säga med en bokstav på slutet.
För att detta ska vara möjligt krävs en förändring i förordningen om vägtrafikregister, något som regeringen beslutar och som Transportstyrelsen nu lagt in ett önskemål om.
– En ändring måste till för att vi ska kunna tilldela registreringsnummer även i framtiden. Vi ser det som angeläget att den kommer på plats redan nu då både vi och andra användare av vägtrafikregistret behöver lång tid på sig att anpassa sina IT-system, säger Anders Larsson, direktör för transportregisteravdelningen på Transportstyrelsen.
En annan lösning som utretts är ett sjunde tecken i registreringsnumren, men det skulle innebära mer omfattande och dyra systemändringar.
De nuvarande registreringsnumren infördes 1972. Då fick alla fordon registreringsnumret utbytt mot ett nytt. Att byta ut alla nuvarande registreringsnummer skulle kosta cirka 1,5 miljarder kronor för alla fordonsägare, uppskattar Transportstyrelsen.
Därför föreslår myndigheten att alla befintliga registreringsskyltar behålls och att endast nya fordon ska tilldelas ett registreringsnummer med en bokstav på slutet.
I dagsläget avgör den sista siffran i registreringsnumret när fordonet ska besiktigas. Så kommer också vara fallet om detta förslag går igenom. Enligt Transportstyrelsen ska sista siffran, oavsett om den är på plats fem eller sex i ordningen, ange besiktningsperiod.
Diskutera: Vad tycker du om de nya regplåtarna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En MLB-skylt på en BMW?!
OK för mig.
För att vara ärlig så bryr jag mig inte ett skvatt hur registreringsskylten ser ut.
En jordgubbe, två bananer, tre siffror och fyra bokstäver skulle vara ok för mig.
Sista siffran styr ju i dagsläget skattemånad och besiktningsperiod. Hur har de tänkt där? Kanske fortfarande sista siffran, dvs näst sista tecknet på skylten som avgör?
Om dessutom beslutsfattarna tänker lite längre, så reserverar de ett tecken (t.ex. E som sistatecken) för någon sorts framtida förmåner för riktigt miljövänliga fordon (någon framtida supermiljöbilsklassning), som då får speciella förmåner likt bokstäverna EL i Norge.
För övrigt är jag positiv till förslaget, kan man särskilja skyltarna (i och för sig bara på nyreggade fordon) från litauiska och ungerska skyltar, så slipper många besvär med felaktiga p-böter och vägavgifter.
helt klart snyggt!
Nemas problemas.
Hej Tobo,
Du ställer en mycket bra fråga! I Transportstyrelsen förslag kan man läsa att de anser att sista siffran, oavsett om den är på plats fem eller sex i ordningen, bör ange när fordonet ska besiktigas.
Jag har kompletterat artikeln med den uppgiften.
Tobo, så virriga och föränderliga som miljöbilsklassningarna varit de senaste åren kan man knappast ge en bokstav på en nummerskylt som bekräftar det.
Det är många bokstäver som inte går att använda pga utseendesammanblandning med siffor. Högst 15 bokstäver blir aktuella att använda. 50% ökning av antalet kombinationer räcker ju i alla fall länge till. För övrigt för evigt om Miljopartiet får bestämma!
Varför ska slutsiffra bestämma när bilen besiktigas istället för att man kan köra en viss period på en godkänd besiktning ?
tex. 18 mån för lite äldre fordon ( 5år och äldre )
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.