Nissan DeltaWing är en experimentbil som ska köra 24-timmars Le Mans i juni. Med framhjul tätt intill varandra liknar den inget annat.
Bilen har med sin turbomatade 1,6-liters motor på 300 hästkrafter visserligen bara halva motoreffekten jämfört med en traditionell Le Mans-racerbil. Men den väger också hälften så mycket, har lägre luftmotstånd och förbrukar betydligt mindre bränsle än de gamla konkurrenterna.
Bilen har utvecklats av den brittiske konstruktören Ben Bowlby tillsammans med Nissan och har nyligen testkörts på Sebring International Raceway i Florida. I det 24 timmar långa loppet i Le Mans i juni kommer bilen att delta men utan att tävla i någon klass, eftersom det inte finns någon som den passar in i.
Diskutera: Vad tycker du om Nissan DeltaWing?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
häftigt. Vad är det för bränsle? Le mans är ett perfekt forum för experiment, hade vart kul att se typ en bensinare, en diesel, en hybrid och kanske en sån här lättviktare mot varandra på 24h. Men har man dålig toppfart på mulsane så är man nog rökt. Blir nog diesel-seger i prototyp klassen igen
Bensin.
Ingen bil i Le Mans bär på övervikt.
Mulsanne delas av 2 chikaner nu för tiden.
Men det är för att dämpa extrema farter.
Vi får se hur det går. Vinner gör dom inte.
Na na na na na na na na na na na na na na na na BATMAN!
Varför är den inte framhjulsdriven? Det är ju "premiumbilen" Audi.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.