Trots allt hårdare utsläppskrav och löften om en utfasning av förbränningsmotorerna i Europa ”någon gång efter 2030” kör Audi vidare med sin femcylindriga turbomotor i nya RS3.
Motorn levererar precis som tidigare 400 hästkrafter och ett ljud som för tankarna till Audis framgångsrika rallybilar från 1980-talet. Vridmomentet har ökat från 480 till 500 Newtonmeter.
Kraften går till alla fyra hjulen via en sjuväxlad dubbelkopplingslåda som har ett sportigare utväxlingsförhållande än övriga A3-modeller. På bakaxeln sitter en elektroniskt styrd differential som skickar kraften till det hjul med bäst fäste.
Bland extrautrustningen ingår adaptivt sportchassi, som ändrar hårdhet beroende på körläge. Modellen kan också utrustas med keramiska bromsskivor.
0–100 km/h avklaras på 3,8 sekunder och toppfarten är på 290 km/h. Bensinförbrukningen ligger en bra bit över EU:s rådande genomsnittskrav. Bilen vill ha minst 8,9 liter per 100 kilometer enligt WLTP-cykeln, vilket innebär 203 gram koldioxid per kilometer.
RS3 erbjuds med både sedan- och femdörrarskaross och kostar från 598.000 kronor. Leverans startar i höst.
Kommentarer till artikeln (4)
- 21 juli 2021 Gunnar, kan det bli mycket…
- 20 juli 2021 Drar iväg som en häftig…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.