En ny generation av storsäljaren A4 är en stor nyhet för Audi. Den populära modellen sjunger snart på sista versen och ska förmodligen ersättas 2022 eller 2023.
Nu kommer de första nyheterna om ersättaren från tidningen Autocar. Viktigast blir att den kommer med laddsladd till skillnad från dagens modell som inte finns som laddhybrid.
”Många av våra kunder älskar fortfarande dieselmotorer”
Audi A4 ska fortsätta bygga på den så kallade MLB-plattformen som den delar med bland andra suven Q5 och Porsche Macan. Bensin- och dieselmotorerna blir kvar, men drivlinorna blir mildhybrider eller laddhybrider med antingen framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.
Audichefen har tidigare sagt att förbränningsmotorerna kommer leva vidare under ”väldigt lång tid” och att sju av tio Audibilar kommer ha bensin- eller dieselmotorer 2025.
– Eftersom många av våra kunder fortfarande älskar dieselmotorer kommer vi fortsätta erbjuda dem, har Audichefen Markus Duesmann sagt i en intervju.
Elversion med annan plattform
Men vid sidan av ”vanliga” Audi A4 med förbränningsmotorer utvecklas även en helt eldriven version – som bygger på den så kallade PPE-plattformen som utvecklats tillsammans med Porsche.
Att lansera samma modellnamn med flera olika arkitekturer under skalet är ovanligt i bilvärlden, men det är alltså något som Audi satsar på med nya A4-modellen.
Audi A4 e-tron hamnar i ungefär samma storleksklass som BMW i4 och Tesla Model 3, men det är oklart vilka karossformer den får. Modellen anländer 2024 och kommer då med antingen bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.
Läs också: ”Många av våra kunder älskar dieselmotorer”
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.