Även om det blivit vanligare att kunna betala med kort vid snabbladdaren är det sällan lika enkelt som att tanka en bensinbil. Laddbranschen beskrivs som ”en djungel” i senaste avsnittet av programmet Plånboken i P1, där Nils Svärd från Vi Bilägare intervjuades.
– Det är jättekonstigt att det fortfarande ser ut så här, det är ett stort underkännande av hela branschen. På alla andra ställen i samhället, som en butik eller en loppis på landet, finns en tydlig prislapp innan man köper och man kan betala med kort. Men laddbranschen har redan från start velat låsa in kunderna som måste registrera sina personuppgifter för att kunna få ladda.
”Det skulle inte vara acceptabelt någon annanstans i samhället”
Att det finns en kortterminal innebär inte heller alltid att elbilsägaren får det bästa erbjudandet.
– Det kan skilja en krona per kilowattimme om du använder laddföretagets app jämfört med att betala med kort. För en elbilsägare kan det bli en skillnad på 50–60 kronor per laddning och det skulle inte vara acceptabelt någon annanstans i samhället.
Nils Svärd vill också se ett tydligare kösystem om det är fullt vid laddarna.
– Det ska vara tydligt uppmärkt. Nu är det upp till förarna att hålla igång kösystemet och veta vem som står på tur. Det skapar konfliktsituationer.
– Sedan måste tillgängligheten bli bättre. Rullstolsbundna och rörelsehindrade ska inte ha trottoarkanter eller räcken som är i vägen.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (24)
- 13 september 2023 Snooker Barnsligt? Du…
- 13 september 2023 Axa skrev: Snooker Vadå?…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.