Om fem år är det tänkt att den så kallade Fehmarn Bält-tunneln ska öppnas. Den ska korta restiden mellan Tyskland och Danmark rejält.
Tidigare i veckan invigdes den första etappen av Fehmarn Bält-tunneln, som blir världens längsta sänktunnel, av kung Frederik av Danmark.
– Med den här tunneln får vi ett fantastiskt och gränsöverskridande infrastrukturprojekt. Det är en milstolpe i dansk historia, säger Danmarks transportminister Thomas Danielsen.
Bygget påbörjades 2021 och nu har världens största anläggning för tillverkning av betongelement färdigställts för att förse bygget med 217 meter långa och 73 500 ton tunga element.
Tunneln får ungefär samma sträckning som dagens Rødby–Puttgarden-färja, men restiden med bil kapas från cirka 45 minuter till drygt tio.
Här kan du läsa vårt reportage om när bygget startade.
Kommentarer till artikeln (1)
- 2024-06-20 13:50 Mycket välkommet, synd att…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.