Nästa artikel
Dansktysk tunnel får grönt ljus
Nyheter

Dansktysk tunnel får grönt ljus

Publicerad 8 mars 2016 (uppdaterad 9 mars 2016)
Illustration på tunnelinfart till Fehmarn Bält-förbindelsen.
Men undervattensförbindelsen mellan Rødbyhavn och Puttgarden invigs tidigast 2028.
Danska Folketinget har nyligen röstat för bygget av rekordtunneln mellan Tyskland och Danmark. Den 18 kilometer långa sänktunneln är två kilometer längre än Öresundsförbindelsen och ska sträcka sig mellan Rødbyhavn på danska Lolland och Puttgarden på tyska ön Fehmarn.

20160803114703.jpg?itok=rp6NpHIj

Tunneln får en fyrfilig vägförbindelse och dubbelspår för järnväg och förväntas kosta motsvarande 66 miljarder kronor.

20160803114720.jpg?itok=kuZlxrcO

Men planerna har kantats av förseningar, speciellt från tysk sida. Miljöprövningen är inte färdig och en omstridd fråga i landet är hur anslutningen av tunnelns väg och järnväg till infrastrukturen i Tyskland ska göras. Därför räknar man nu med att tunneln inte kan öppnas förrän 2028.

  
 
Diskutera: Vad tycker du om en tunnel mellan Tyskland och Danmark?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-03-08 11:55
Bortom

Under tiden har i Kina byggts säkerligen 1000 mil (ingen överdrift, de bygger ca. 100mil per år) snabbtågsspår och 10.000 mil motorvägar... förbindelsen behövs NU och inte om en halv generation!

#2 • Uppdaterat: 2016-03-08 14:55
Axelman

Hej Bortom.
Kina kör över sitt folk och sin miljö. Menar du verkligen att vi i EU 2016 ska sänka oss så lågt? Varför inte önska en motorväg utanför ditt fönster...?

#3 • Uppdaterat: 2016-03-08 20:01
Lyteskomik

Jag håller med von-Klotenhjelm. Helt vansinnigt att kasta så mycket pengar i ett hål i marken när de kan användas till humanitära ändamål.

#4 • Uppdaterat: 2016-03-09 12:29
Bortom

@Axelman, jag tänkte bara påpeka hur segt infrastruktursatsningarna görs i Europa jämfört med världens näst största (enligt vissa största) ekonomiska makt.
Europas ledning kör också över sitt folk och även miljön (Tyskland stängde alla sina kärnkraftverk och bränner brunkol istället, Sverige köper dansk kolkraft, miljöbilscertifieringen är rena skämtet när det gäller bränsleförbrukning o.s.v.) om än inte i samma omfattning än i Kina.

#5 • Uppdaterat: 2016-03-09 21:40
PREVIA

Bottom: har rätt i att Kina är det land som satsar i särklass mest per capita på förnyelsebar energi.
http://www.energinyheter.se/2014/06/kina-satsar-mest-p-f-rnybar-energi
Men inte stämmer uppgifterna om Tysklands energiomställning som man kan läsa om här.
http://supermiljobloggen.se/debatt/2014/08/tomas-kaberger-tysklands-karnkraftsavveckling-har-inte-okat-utslappen
Tyskland planerar för att alla kärnkraftverk stängs senast 2022 och förnyelsebar elproduktion gick om brunkolet redan 2014.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/2015/01/tysklands-elproduktion-fornybart-nu-storre-an-brunkol
Sverige exporterar el motsvarande den el som skulle kunna driva dubbelt så många bilar som rullar i Sverige om dessa vore elbilar. Danmark som håller på att göra sig av med kolproduserad el ,importerar huvudsakligen el från Norge och Sverige och exporterar bara el när vindkraftsproduktionen är större än den egna förbrukningen av el.

#6 • Uppdaterat: 2016-03-10 07:13
Leif Kavander

Att utreda kostar. Har en känsla av att EU och Europa utreder för miljoner och åter miljoner.

#7 • Uppdaterat: 2016-03-13 13:11
Roy J

Tack PREVIA för att du hjälper till att få lite perspektiv på tillvaron.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.